Foto: Motionlab

Meer blessures bij amateurvoetballers sinds start coronacrisis: Antwerpse kinesiste geeft tips

Vanaf vandaag mag het amateurvoetbal weer doorgaan. “Maar doordat alle trainingen en wedstrijden lang stillagen, maken de spelers nu meer kans op blessures”, zegt Patrick Goots, trainer bij FC Kempenzonen in Dessel. Sportkinesist Ellen Van Campenhout van Motionlab in Schoten beaamt dit: “Rustig opbouwen en niet te fors opnieuw van start gaan is de boodschap."

Patrick Goots, ex-voetballer bij Royal Antwerp FC en KV Mechelen, is al 30 jaar trainer bij FC Kempenzonen in Dessel. Bij zijn amateurploeg komen er dit jaar veel meer blessures voor dan anders. Dat vertelde hij bij Start Je Dag op Radio 2 Antwerpen. “We hebben niet veel kunnen trainen en dat is zeker niet opportuun. Ook in september hebben we heel veel te maken gehad met kwetsures en verrekkingen. Veel meer dan andere jaren. We hebben wel wat loopwerk gedaan, maar dat is toch niet hetzelfde als wedstrijden spelen.”

Luister hier naar het gesprek met voetbaltrainer Patrick Goots in Start Je Dag:

PCR

Spieren sneller overbelast

Als voetballers lang niet spelen en dan plots weer wel, dan gaan ze hun spieren al snel overbelasten. Volgens sportkinesiste Ellen Van Campenhout van Motionlab is dat heel normaal en komt dat bij haar patiënten ook opvallend meer voor door corona. Heel wat sporters hebben namelijk een lange tijd stilgezeten. “In de praktijk merken we dat veel meer mensen nood hebben aan een specifiek programma en oefeningen om blessures tegen te gaan. Jammer genoeg is het meestal al te laat en komen mensen naar ons met een blessure.”

Overbelasting is een van de grootste redenen van blessures, neem daarom een stap terug en doe kortere trainingen

Ellen Van Campenhout, kinesiste bij Motionlab in Schoten

Het is dan ook belangrijk om rustig op te bouwen, gaat kinesiste Ellen verder. “Als je een lange tijd niets hebt gedaan, of toch minder dan normaal, dan is het belangrijk om lager te starten. Doe een kortere training, want overbelasting is een van de grootste redenen van blessures, eigenlijk meer dan vallen. Je moet altijd een bepaalde opbouw respecteren. Neem eerst een paar stappen terug want je pezen gaan veel gevoeliger zijn voor blessures.”

Luister hier naar het gesprek met Ellen Van Campenhout, kinesiste bij Motionlab in Schoten, op Radio 2 Antwerpen:

Die gevoeligheid voor blessures bij de heropstart van sporten merken ze ook in de kinepraktijk Motionlab waar Ellen werkt. “Toen de sportclubs tijdelijk moesten sluiten hebben de meeste coaches wel schema’s opgesteld om thuis te kunnen trainen. Dat waren vooral loopschema’s en krachttraining. Maar dat komt niet genoeg in de buurt van een specifieke training van op de sportclubs”, aldus Ellen.

Blessures door inactiviteit

Ook door minder te sporten en meer stil te zitten kan je klachten krijgen, vertelt Ellen. “Ook dat zien we bij ons in de praktijk. Als je veel sport en dan een lange tijd niets doet kan dat  last geven aan je nek en schouders door de inactiviteit. Het belangrijkste is dus om te blijven bewegen en vooral naar je lichaam te luisteren en niet te fors opnieuw van start gaan.”

Meest gelezen