Deel iconische brug "De Hef" in Rotterdam tijdelijk afgebroken voor doorgang jacht Amazonbaas Jeff Bezos
Het middenstuk van De Hef, de monumentale brug in Rotterdam, wordt komende zomer tijdelijk verwijderd, zodat een schip van een regionale scheepsbouwer naar zee kan varen. Die uitzonderlijke ingreep komt er om een megajacht door te laten, dat voormalig Amazonbaas Jeff Bezos heeft laten bouwen. Pittig detail: na de grote renovatie in 2017 had de stad Rotterdam nochtans beloofd dat er niet meer geprutst zou worden aan De Hef.
Amazonoprichter Jeff Bezos heeft een plezierjacht laten bouwen bij het bedrijf Oceanco in het Nederlandse Alblasserdam, ten zuidoosten van het stadscentrum van Rotterdam. Het zou volgens Nederlandse media gaan om een forse driemaster, met een stevig prijskaartje van naar verluidt 430 miljoen euro.
Alle bruggen die het schip moet passeren om het naar de zee te kunnen leiden, kunnen effectief open om het schip zo een onbelemmerde doorvaart te bieden. Maar De Koningshavenbrug in Rotterdam, die in de volksmond "De Hef" wordt genoemd, heeft een doorvaarthoogte van ruim 46 meter als de brug volledig open staat. En dat is niet voldoende om de gigantische boot van Bezos doorheen te loodsen.
Op deze beelden is het grote jacht van Bezos te zien. Volgens kenners gaat het om het langste zeiljacht ter wereld:
"De Hef" is een monumentale voormalige spoorweghefbrug, gebouwd in 1878. De grote groene constructie in staal verbindt de oevers van het Noordereiland en de wijk Feijenoord. De Hef, die een deel van de spoorlijn tussen Breda en Rotterdam vormde, werd in 1927 opengesteld. Tot dan was "De Hef" een draaibrug, maar toen werd de constructie omgevormd tot een hefbrug.
Bij de bombardementen op Rotterdam in 1940 werd De Hef zwaar beschadigd, maar de brug is als een van de eerste grote bouwwerken na de Tweede Wereldoorlog in ere hersteld. In 1993 is de brug buiten gebruik gesteld voor het treinverkeer. Tegen de voorgestelde afbraak van de brug kwam toen zo veel protest, dat werd beslist om te brug louter als monument te behouden, als herinnering aan het industriële verleden van Rotterdam. Tussen 2014 en 2017 is De Hef grondig gerenoveerd.
Kleine kanttekening: na die grote renovatie van De Hef in 2017 beloofde de gemeente Rotterdam dat de brug hierna nooit meer gedemonteerd zou worden. De bewuste brug is sinds 1993 een Rijksmonument, waar niet zomaar wijzigingen aan mogen gebeuren.
Op deze beelden van de stad Rotterdam is te zien hoe "De Hef" na de renovatie in 2017 werd teruggeplaatst:
De gemeente Rotterdam laat weten dat ze effectief een verzoek heeft gekregen van de scheepsbouwer, om ervoor te zorgen dat de Bezosboot kan passeren, aangezien de brug op de enige route ligt die richting de zee leidt. Daarvoor moet wel het middenstuk van de brug tijdelijk worden weggehaald.
Volgens een woordvoerster van Stadsbeheer is het stadsbestuur van Rotterdam akkoord gegaan met dat verzoek, na het goed afwegen van de belangen. "Aan de ene kant het economisch belang en de werkgelegenheid door de bouw van dit schip, aan de andere kant onze zorg voor De Hef, dat die blijft zoals hij is."
Volgens projectleider Marcel Walravens is het geen optie om het schip gedeeltelijk door De Hef te varen, om het pas op een andere locatie helemaal af te werken, zodat de brug alvast intact kan blijven. "Als jij een grote klus ergens uitvoert, wil je wel dat al je gereedschap op die plek ligt. Daarnaast gaat het hier om zo'n groot project, dat er nagenoeg geen locaties zijn waar dit werk afgemaakt kan worden."
Maar in Rotterdam is er toch al commotie rond deze opmerkelijke beslissing. "Werkgelegenheid is belangrijk, maar er zijn grenzen aan wat je kan en mag doen met ons erfgoed", zegt Ton Wesselink van het Historisch Genootschap Roterodamum aan Rijnmond.
Wanneer het bewuste schip De Hef zal passeren, en hoe lang het uithalen van het middenstuk duurt, kan het stadsbestuur nog niet zeggen. Momenteel wordt de planning nog opgesteld. Maar het zou wel de ambitie zijn om het bewuste middenstuk maar voor één dag tijdelijk te verwijderen en weer zo snel mogelijk terug te plaatsen, zegt projectleider Walravens in Rijnmond.
Hoeveel deze operatie zal kosten is, ook niet bekend. Wel zijn de kosten sowieso voor de rekening van de scheepsbouwer, laat het stadsbestuur weten. Oceanco en Bezos zouden die rekening samen betalen.
Jeff Bezos is als oprichter van webwinkel Amazon één van de rijkste mensen ter wereld. Zijn vermogen wordt volgens Forbes geschat op 190 miljard dollar. Hij verkocht al een pak aandelen van Amazon, maar Bezos blijft voorlopig nog steeds hoofdaandeelhouder.