Dubbel zoveel treinreizigers en vlottere overstappen: spoorvisie 2040 moet trein aantrekkelijker maken
Een verdubbeling van het aantal treinreizigers en het goederenvervoer, een betere dienstverlening en een nauwere samenwerking met bus, tram en metro. Er is al jaren sprake van, maar het nieuwe stappenplan “Spoorvisie 2040”, dat Federaal minister van Mobiliteit Georges Gilkinet (Ecolo) vandaag bekendmaakt, moet schot in de zaak brengen. Het hele dossier moet het spoor stapsgewijs klaarmaken voor de toekomst.
Federaal minister van Mobiliteit Georges Gilkinet (Ecolo) werkt in overleg met onder meer de spoorbedrijven NMBS en Infrabel aan het stappenplan "Spoorvisie 2040". Daarin staan heel wat ambitities om het spoor klaar te maken voor de toekomst. Een van de grote pijlers is dat het aantal verplaatsingen met de trein de komende twintig jaar moet verdubbelen.
Het aantal mensen dat op dit moment kiest voor de trein en niet voor een ander vervoersmiddel, staat op acht procent. Dat moet over een kleine 20 jaar stijgen naar 15 procent. Het goederenvervoer moet volgens het plan al tegen 2030 verdubbelen.
Onze spoorwegen waren historisch pioniers, die treintrots wil ik terug
In "De ochtend" op Radio 1 vertelt minister Gilkinet hoe het hele plan van de trein een aantrekkelijk en betrouwbaar vervoersmiddel moet maken. "Dat kan door meer stiptheid, een betere toegankelijkheid en meer vroege en late treinen", legt Gilkinet uit. Daar zijn volgens hem ook heel wat ondernemingen vragende partij voor. "Ze willen meer goederen op de trein en minder files. Want die kosten jaarlijks meer dan 4,5 miljard euro. Dus we moeten meer mensen en meer goederen op de trein krijgen", aldus Gilkinet. Zo hoopt hij dat meer mensen de auto thuislaten of zelfs geen auto meer hoeven aan te kopen. "Onze spoorwegen waren historisch pioniers. Die treintrots wil ik terug", aldus de minister.
Beluister hieronder het interview met minister Georges Gilkinet (Ecolo) in "De ochtend"

Minister Gilkinet stelt zijn 'Spoorplan 2040' voor: "Het aanbod moet ervoor zorgen dat meer mensen zonder auto kunnen"
Overstapknooppunten
Verder moet er volgens Gilkinet tegen 2040 in elk station minstens twee keer per uur een trein stoppen. Bovendien moeten de aansluitingen op bus, tram en metro vanzelfsprekend worden. En de uurregelingen van al die soorten openbaar vervoer worden op elkaar afgestemd. Voor internationaal treinverkeer moet er een betere concurrentie komen met het luchtverkeer met nacht- en HST-treinen naar heel Europa.
Infrastructuur
Opmerkelijk, in het voorlopige plan heeft de minister het over slimme investeringen, maar staat niets over nieuwe, dure infrastructuurwerken. "Als wij weten waar wij willen landen in 2040 dan kunnen wij elk jaar slim en doelgericht investeren zodat er minder publiek geld verspild wordt", aldus de minister.
Op korte termijn wil hij wel al werk maken van een goede dekking van het internet op de trein. In de grootste treinstations in ons land kan je als treinreizigers al gratis op wifi. Maar op de trein zelf is het internet nog niet gratis en is de verbinding vaak niet optimaal. "Veel mensen werken op de trein, ik doe dat als pendelaar ook. Een betere verbinding zal er komen, dankzij een goede samenwerking met minister voor Telecom Petra De Sutter (Groen)."
Op dit moment is "Spoorvisie 2040" nog een werkdocument. Dit voorjaar wil minister Gilkinet dat plan afronden en aan de federale regering bezorgen.