Radio 1

Nederlandse pakjesdienst vindt gemeente Horebeke niet meer: "We moeten onze pakjes overal gaan zoeken"

Het Nederlandse bedrijf PostNL schijnt gemeente Horebeke de voorbije 3 maanden niet langer te vinden. Inwoners die via het bedrijf een pakje bestellen, krijgen dat niet meer thuis geleverd. Ze moeten op zoek naar de pakjes in afhaalpunten in buurgemeenten Maarkedal en Zwalm. "Dit leidt tot enorm veel frustratie", getuigt inwoner Stijn Verstraete. 

De kleinste gemeente van Oost-Vlaanderen, Horebeke, telt maar een 2.000-tal inwoners. Maar ook daar bestellen mensen vaak online pakjes, zeker sinds de coronacrisis. De laatste 3 maanden raken die niet meer vlot geleverd. Mensen die iets bestellen via het Nederlandse bedrijf PostNL krijgen een melding dat de pakjes afgeleverd zijn maar dat blijkt niet te kloppen. Inwoners moeten zelf op zoek naar hun bestelling. 

"Ik moet op zoek gaan naar waar het pakje dan is. Ik moet naar afhaalpunten rijden in Zwalm of Maarkedal. Ik ben dan vaak al geïrriteerd. Dat is niet fijn voor de mensen die daar werken, want zij krijgen heel wat boze klanten over de vloer terwijl ze er zelf niets aan kunnen doen", getuigt inwoner Stijn Verstraeten bij Radio 2. "Horebeke is een landelijke gemeente, het is heel mooi om te wonen, maar ook wat afgelegen. Juist daarom bestel ik vaak online." 

Ik stuurde al talloze klachten maar ik kreeg telkens een nietszeggend standaardantwoord 

Stijn Verstraeten, ontevreden PostNL-klant

De afhaalpunten in de buurgemeenten bevestigen dat de pakjes uit Horebeke voor extra werk zorgen. Eén afhaalpunt wil zelfs niet langer samenwerken met PostNL omdat de werkdruk door de toevloed aan pakjes gewoon te groot werd. 

"Waarom niet rechtstreeks in afhaalpunt?"

Ook bij Gino Mestdagh van frituur "'t Snackske" uit Munkzwalm komen er veel PostNL-pakjes aan. "De chauffeurs hebben het te druk omdat er te veel besteld wordt. Daarom leveren ze hier. Voor de mensen is dat niet plezant maar het is makkelijker. Ik vind het raar dat mensen nog thuis laten leveren. Als ze een afhaalpunt opgeven weten ze meteen waar ze heen moeten." 

Ik ken de PostNL-klanten intussen al, ik ben er altijd en ik zie ze hier vaak verschijnen
Gino Mestdagh van frituur 't Snackske

PostNL geeft toe dat er problemen zijn in de regio. "We krijgen sinds een 6-tal weken opvallend meer klachten en hebben een onderzoek gestart", zegt woordvoerster Lies Florentie. 

"We gaan dit probleem oplossen"

"Onze vaste bezorger is er afwezig en vervangen door enkele losse medewerkers. We geven toe dat de dienstverlening daar onder te lijden heeft. We gaan daarom opnieuw een vaste bezorger aanstellen die de routes en de mensen goed kent." PostNL laat ook nog weten dat het netwerk van afhaalpunten verder uitgebouwd wordt. "Het is de bedoeling dat iedereen binnen een straal van 5 kilometer zo'n punt kan vinden."

kasto80

Meest gelezen