2.000 euro voor dieseltank in een vrachtwagen: sommige producten in de winkel straks duurder

De meerprijs die transportbedrijven aan de brandstofpomp betalen zal veel producten duurder maken voor de consument. Dat vertelt transportkoepel Febetra.

“Begin januari betaalden we voor een volle tank van 900 liter in onze vrachtwagens 1.330 euro, vandaag is dat bijna 2.000 euro,” zegt Chris Delcroix van het transportbedrijf DBT uit Kalmthout in het programma "Spits" op Radio 2. “We hebben geen andere keuze dan dit transparant te communiceren naar de klanten en die extra kosten door te rekenen. Uiteindelijk zal de consument in de winkel de volgende maanden meer gaan betalen, dat lijdt geen twijfel.”

Luister hier naar het gesprek met Chris Delcroix van DBT en met Hajo Beeckman op Radio 2

gettyimages

Ook Isabelle De Maegt van de transportkoepel Febetra bevestigt op Radio 1 dat de stijgende prijzen gevolgen hebben voor de logistieke sector. Bedrijven zagen hun kosten in de eerste twee maanden van dit jaar evenveel stijgen als in heel 2021. “De verhoging van de dieselprijs dit jaar betekent op de kostprijs van een transport een verhoging van bijna 5 procent. Als we dat vergelijken met het hele jaar 2021, dan zien we ook een toename van 5 procent, maar daar zitten ook de andere kostenverhogingen zoals loon- en materiaalkosten in. Dus de toename dit jaar over twee maanden enkel en alleen door de diesel is echt gigantisch.”

Transportbedrijven zagen hun kosten in de eerste twee maanden van dit jaar evenveel stijgen als in heel 2021, alleen al door diesel
Isabelle De Maegt, Febetra

De transportsector betaalt niet dezelfde prijs voor diesel als automobilisten. Dat heeft te maken met de Belgische regeling i.v.m. ‘professionele diesel’. Aan de pomp moeten bedrijven het volle pond betalen, maar daarna trekken ze de BTW en een deel van de accijnzen via de fiscus terug.

Toch is de impact van de hogere brandstofprijzen voor de sector overduidelijk. “De prijs aan de pomp (exclusief BTW) is in België gestegen van 1,2446 euro per liter op 1 januari 2022 naar 1,5347 euro op 5 maart. Dat betekent een toename met 23,31 procent,” zegt De Maegt.

“Uiteraard zijn de brandstofkosten maar een deel van de totale transportkost,” legt De Maegt uit, “je moet ook de investerings- en onderhoudskosten voor de voertuigen inrekenen en de loonkosten van de chauffeurs bijvoorbeeld. Het aandeel van de brandstofkosten in een totale bedrijfsvoering bedraagt ongeveer 20 procent.”

GUUS SCHOONEWILLE

“Calculeer je dat aandeel in, dan leidt de stijging van de dieselprijs momenteel tot een toename van de kostprijs van het algemeen vervoer van 4,92 procent,” vervolgt De Maegt. Dat percentage kan in maart klimmen tot 6 à 7 procent, al houdt ze een slag om de arm, want prognoses maken in een volatiele markt zoals vandaag is moeilijk. In elk geval zijn het qua prijsstijgingen die laatste percentages die we in de winkel kunnen ervaren.

Kunnen transportbedrijven zomaar snel hun prijzen aanpassen? Dat hangt af van het contract. Sommige ondernemingen hebben een jaarcontract waar ze niet op kunnen inbreken. Andere bedrijven hebben dan weer een zogenoemde dieselclausule. Daarmee kan je op basis van de brandstofkosten maandelijks de prijzen aanpassen. Het is vooral die clausule die op korte termijn voor prijsstijgingen in de winkel kan zorgen.

Meest gelezen