Verbod voor -16-jarigen en niet meer op het voetpad rijden: strengere regels voor elektrische steps in het verkeer
Er komen strengere regels voor e-steps, monowheels, hoverboards en segways op de openbare weg. Daarover zijn de ministers van Mobiliteit van de verschillende regeringen het eens geraakt. Zo komt er een verbod voor -16-jarigen en mogen gebruikers er niet langer mee op het voetpad rijden. "Dit komt de veiligheid van iedereen ten goede."
De opkomst van elektrische steps of monowheels in het straatbeeld was de voorbije jaren indrukwekkend. Dat is op zich geen slecht nieuws, maar die opmars kwam ook duidelijk naar voren in de ongevallenstatistieken, benadrukt Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open VLD).
In 2020 bijvoorbeeld zouden er in Vlaanderen meer dan 200 ongevallen zijn gebeurd met e-steps, waarbij zelfs twee mensen om het leven kwamen. Vorig jaar liep dat aantal op tot meer dan 1.000 ongevallen en vier doden. Er was volgens Peeters dan ook nood aan "duidelijke en uniforme verkeersregels".
De verschillende mobiliteitsministers van ons land - Peeters, federaal minister Georges Gilkinet (Ecolo), Brussels minister Elke Van den Brandt en Waals minister Valérie De Bue - spraken al langer over maatregelen. Daarover hebben ze nu een politiek akkoord bereikt. De nieuwe regels zouden tegen de zomer ingaan.
Wat staat er in het akkoord?
- Allereerst komt er een verbod voor jongeren onder de 16 jaar om nog met e-steps rond te rijden op de openbare weg. Gilkinet noemt het belangrijk "te vermijden dat kinderen en jonge tieners in het verkeer rijden op voertuigen tot 25 kilometer per uur, die niet altijd stabiel of makkelijk bestuurbaar zijn". In speelsituaties, zoals op de zeedijk of in speelstraten, zullen jongeren hun toestellen wel nog mogen gebruiken.
- Daarnaast worden e-steps van het voetpad verbannen. Tot nu toe werden ze er nog getolereerd mits stapvoets gebruik, maar die regel wordt niet goed genoeg nageleefd, klinkt het. Een volledig verbod is dan eenvoudiger. Personen met een beperkte mobiliteit blijven met hun scootmobiel welkom op het voetpad. En in voetgangerszones zal een bord aangeven of e-steps er - stapvoets - toegelaten zijn. Overtredingen kunnen een boete van 58 euro opleveren.
- Mensen die met twee op een e-step rijden, riskeren dezelfde boete. Dat wordt voortaan ook wettelijk verboden. En om chaotische toestanden met geparkeerde steps te vermijden, komen er ook parkeerzones. Dat kunnen verplichte parkeerzones zijn, zones waar parkeren net verboden is of nog plaatsen waar parkeren kan zonder de doorgang te belemmeren. Foutparkeren kan leiden tot een boete van 116 euro.
"Beter omkaderen"
"Samen met het openbaar vervoer hebben deze nieuwe vormen van mobiliteit het verkeer in onze steden makkelijker en vlotter gemaakt", zegt minister Gilkinet. "Het is belangrijk om hier samen als gebruikers goed mee te leren omgaan en om dit ook beter wettelijk te omkaderen."
Voor Brussels minister Elke Van den Brandt kan micromobiliteit de "modal shift" - lees: het overschakelen van het ene vervoersmiddel naar het andere - ondersteunen, als die goed georganiseerd wordt. "Maar het is heel belangrijk dat die micromobiliteit op de openbare weg samengaat met andere weggebruikers. Die ontwikkeling moet gebeuren met respect voor andere gebruikers van de openbare ruimte, zoals de meest kwetsbare en minder mobiele mensen onder ons", zegt ze.
"Een eenvormig en duidelijk wettelijk kader voor e-steps in het hele land komt de veiligheid van iedereen ten goede", besluit Waals minister Valérie De Bue.
Vias en Voetgangersbeweging reageren tevreden
Het verkeersinstituut Vias is blij dat er nu werk gemaakt wordt van strengere regels voor e-steps, zeker het verbod voor jongeren is een goeie zaak. "Wij waren al een tijd vragende partij voor dat verbod", zegt Stef Willems van Vias.
Het is niet logisch dat een kind van 12 jaar met een toestel mag rijden dat tot 25 kilometer per uur kan
"Het is niet logisch dat een kind van 12 jaar met een toestel mag rijden dat tot 25 kilometer per uur kan. Voor een bromfiets die dezelfde snelheid haalt, is er wel een minimumleeftijd. Als je weet dat vorig jaar 130 jongeren onder de 16 gewond geraakt zijn bij een ongeval met een e-step, dan is het een goede zaak dat het verboden wordt dat ze er nog mee rijden."
Ook voor voetgangers zijn de verstrengingen een vooruitgang, zegt de Voetgangersbeweging, omdat e-steps niet meer op het voetpad mogen. "De snelheid van steps was een probleem daar waar ook voetgangers lopen. Dat ze niet meer op de stoep mogen rijden, is een grote stap vooruit. Waar ze wel nog toegelaten worden in voetgangerszones, wordt de snelheid gelimiteerd tot 5 kilometer per uur", reageert Tom Dhollander tevreden.
Hoe reageren jongeren op het verbod op e-steps onder de 16? Ons jeugdjournaal "Karrewiet" sprokkelde enkele reacties.

Beluister het interview uit "De ochtend" met Tom Dhollander van de Voetgangersbeweging

Voetgangersbeweging tevreden over strengere regels voor elektrische steps in het verkeer
Een gemiste kans, zeggen spoedartsen
Strengere regels dus, maar er klinkt ook kritiek. Spoedartsen vrezen dat er te veel gefocust is op het beperken van de hinder in het verkeer, en te weinig op de veiligheid van de e-steppers. "Een gemiste kans", zegt spoedarts Jan Stroobants van het Middelheimziekenhuis in Antwerpen. Volgens hem zijn er nog een aantal belangrijke zaken die de veiligheid van de gebruikers kunnen verbeteren.
De strengere regels zijn een gemiste kans op vlak van veiligheid voor e-steppers

"Ten eerste, het lichaam zou beter beschermd moeten worden door bijvoorbeeld een helm te verplichten. Ook de weginfrastructuur moet beter zodat je met een step niet op tramsporen moet rijden, tegen de stoeprand kan botsen of tussen auto's moet rijden. En ook steps zelf kunnen aangepast worden met bijvoorbeeld grotere wielen die niet in de tramsporen vastgeraken."
We willen steps niet volledig verbieden, want het blijft een duurzame manier om je te verplaatsen in de stad
Moeten steps voor de veiligheid zelfs volledig verboden worden? Vlaams minister van Mobiliteit Peeters vindt van niet. "Het is en blijft een duurzame manier om je te verplaatsen", zegt ze. "Veel mensen gebruiken zo'n step in de stad voor korte verplaatsingen en dat willen we niet ontmoedigen. Maar het moet wel veilig kunnen."