Bestuurder van drama in Strépy zat net boven alcohollimiet, legde (voorlopig) negatieve drugtest af: dit weten we al
De speurders weten nu zeker wie er achter het stuur zat bij het drama in Strépy, waar gisteren 6 doden vielen in een carnavalsstoet. De bestuurder was licht geïntoxiceerd en zijn drugstest was voorlopig negatief (al zal een bloedonderzoek definitief uitsluitsel moeten geven). Hoe proberen de speurders uit te vissen wat er precies gebeurd is? We zetten het op een rijtje.
In het kort: wat is er zondag gebeurd?
- Rond 5 uur zondagochtend is een auto ingereden op een groep carnavalisten - les "Gilles".
- Daarbij vielen al zeker 6 doden. 10 slachtoffers verkeren nog in levensgevaar en 27 mensen zijn gewond.
- Twee mannen zijn zondag opgepakt, maandagavond zijn ze voor de onderzoeksrechter verschenen. De bestuurder is alvast aangehouden, de passagier is vrij onder voorwaarden.
Na de dodelijke raid van zondagmorgen resten er nog heel wat vragen: wat heeft de bestuurder bezield om in te rijden op de groep carnavalisten? Waarom hebben ze niet geremd? Reden ze te snel? Hadden ze de menigte niet gezien? Of was het opzettelijk?
Zo proberen de onderzoekers dat te achterhalen:
Het toxicologisch onderzoek
Een van de belangrijkste elementen die de komende dagen uitgeklaard zal moeten worden: waren de twee verdachten onder invloed? Een toxicologisch onderzoek zal moeten uitwijzen of er effectief drank en/ of drugs (zoals xtc of cocaïne) wordt teruggevonden in hun bloed.
De eerste resultaten wijzen alvast uit dat de bestuurder licht geïntoxiceerd was, de passagier had iets meer gedronken.
Wat is "licht geïntoxiceerd"? De wettelijke limiet ligt op 0,22 mg alcohol per liter uitgeademde lucht. Dat komt ongeveer overeen met 0,5 gram alcohol per liter bloed. De chauffeur had een waarde van 0,29 mg alcohol per liter uitgeademde lucht, de passagier een waarde van 0,35 mg.
Om de vergelijking te maken: stel dat de chauffeur aan de kant gezet was, zou hij een boete van 179 euro gekregen hebben en drie uur niet met de auto mogen rijden. Maar zijn rijbewijs zou niet ingetrokken zijn.
De speekseltest voor drugs was bij allebei negatief, al is het wel nog wachten op een definitief resultaat. Dat "definitief resultaat" zal er pas zijn als de uitslag van het bloedonderzoek binnen is, en dat kan nog wel even duren.
Wat zegt zo'n speekseltest eigenlijk? Een speekseltest werd ooit ingevoerd om het voor de politie gemakkelijker te maken om drugs op te sporen in het verkeer, maar helemaal uitsluitend is zo'n test niet. Dat komt omdat er maar een klein aantal psychoactieve stoffen gemeten kan worden in een speekseltest - denk aan amfetamines, cocaïne, opiaten, slaapmiddelen. Een heel deel stoffen kan je dus niet met een speekseltest opsporen, denk aan lachgas of ketamine. Een bloedonderzoek is dus essentieel.

Na de aanrijding in Strépy: hoe spoor je alcohol en drugs op bij verdachten?
De camerabeelden
Speurders zijn er nu wel zéker van wie er achter het stuur zat - door de camerabeelden. Aangezien de auto pas honderden meters verder gestopt is, moest het parket uitsluiten of de twee last minute van plaats gewisseld waren of niet. Uiteindelijk blijkt dat de 34-jarige Paolo F. achter het stuur zat.
Op bewakingsbeelden die Sudinfo in handen kreeg is te zien hoe de groep Gilles door de Rue des Canadiens stappen. 5 minuten later rijdt de BMW door beeld. Iets verderop zal de auto de menigte inrijden:

Ook de sociale media van de twee verdachten wordt uitgeplozen. Op hun Instagram- en Facebookaccount is duidelijk te zien dat ze van (snelle) auto's houden. En het lijkt erop dat een van de verdachten nog allerlei video's gepost heeft in de uren voor het ongeluk - van in de dancing, maar ook van achter het stuur.

Verhoor van verdachten en (tientallen) getuigen
De verdachten worden uiteraard uitgebreid verhoord. Zondag is dat al gebeurd door de politie, maandagavond werden ze ook voor de onderzoeksrechter geleid. Die heeft beslist dat de bestuurder is aangehouden, de passagier is vrijgelaten onder voorwaarden.
Naast de verdachten zijn er ook tientallen getuigen die gehoord moeten worden. De carnavalisten die ooggetuige waren van het drama, maar ook bijvoorbeeld het meisje dat even voordien uit de auto gestapt is. Misschien kan zij meer duidelijkheid geven wat er zich in de minuten voor het drama in de auto zelf voltrokken heeft.
Want naar het motief blijft het voorlopig gissen.
De auto zelf
Ook de auto zelf zal aan een grondig onderzoek onderworpen worden. Een verkeersdeskundige is zondag al op de plaats delict geweest, en de komende dagen zal de auto binnenstebuiten gekeerd worden.
De verdachten reden met een vrij nieuwe BMW 5, en normaal gezien is er in zo'n auto een noodremsysteem aanwezig. Als het nodig is, maakt de auto een noodstop. De speurders zijn vooral geïnteresseerd of er effectief zo'n anti-aanrijdingssysteem aanwezig was en of dat gedeactiveerd was (wat op verschillende manieren kan). "Het is een vrij nieuw voertuig. Het kan dus veel zaken verklaren", vertelt procureur-generaal Ignacio de la Serna.
Ook de snelheid wordt nog onderzocht. Op de plaats van de ramp mag je normaal gezien 50 km/ uur rijden, vraag is of de verdachten niet (veel) sneller reden.
Gezien de snelheid en het kennelijk gebrek aan afremmen, geldt momenteel de kwalificatie "doodslag". Als die kwalificatie wordt bevestigd, riskeren de daders "zeer zware straffen", mogelijk voor het hof van assisen.
Wat weten we al over de verdachten?
Wat we zeker weten is dat de twee verdachten terugkwamen van een dancing. Het zou gaan over Paolo en Nino F., twee mannen van 34 en 32 jaar uit de regio.
Hun accounts op sociale media doen vermoeden dat ze van auto's én van snelheid hielden. Zo deelt Paolo F. met de regelmaat van de klok foto's en video's van wagens. Op een ervan is een snelheidsmeter te zien die 260 (!) kilometer per uur aanduidt. "We hebben informatie dat ze van auto's en van snelheid hielden, maar het blijft nog vaag", besluit de la Serna.
Paolo F. - de bestuurder dus - heeft al eens een rijverbod gekregen vijf jaar geleden. Dat bevestigt de procureur-generaal van Bergen Ignacio de la Serna aan de redactie. Na zijn rijverbod heeft hij opnieuw examens afgelegd (theoretisch, praktisch, medisch en psychologisch) en mocht hij opnieuw de weg op.
Fatma Taspinar: “De twee mannen waren behoorlijk in shock, toen de politie hen aantrof op de plaats van het ongeval”
