Bakkers moeten broodprijs verhogen, maar zal die na de crisis weer dalen? "Dat moet toch het doel zijn"
Heel wat bakkers hebben het voorbije halfjaar hun prijzen verhoogd om uit de kosten te komen. Sommigen voerden zelfs twee prijsverhogingen door. Uit talrijke reacties bij "De inspecteur" blijkt dat de consument er meestal begrip voor heeft, zolang het eerlijk gebeurt. Maar gaat de prijs na de crisis ook weer naar beneden? "Dat moet het doel zijn."
Er zijn nog bakkerijen waar je vandaag een groot brood koopt voor 2,40 euro, maar de meeste bakkers hebben hun prijzen moeten aanpassen. Tarwebloem is door de oorlog in Oekraïne fors duurder geworden, en energie kost bijna drie keer zo veel als een jaar geleden.
“Daar komt in ons land ook nog de torenhoge personeelskost bovenop”, zegt Bart Ceulemans van de federatie Bakkers Vlaanderen. “De kosten die een bakker heeft, zijn algemeen met 12,8 procent gestegen.”
Bakkers Vlaanderen adviseert zijn leden om de prijs van een groot brood op te trekken van 2,40 naar 2,70 euro. “Dat is voor alle duidelijkheid niet om extra winst te maken, maar puur om te overleven. Wees er maar zeker van dat bakkers dat niet graag doen, velen liggen wakker van de prijsstijging die ze doorvoeren aan de consument”, zegt Ceulemans.
Tot een halve euro extra per brood
Ook heel wat klanten liggen wakker van de prijs die ze tegenwoordig betalen bij de bakker.
Danny Wallenus betaalt 20 cent per brood meer dan een jaar geleden, maar hij is nog bij de gelukkigen. Gerda Missiaen telt er intussen 30 cent meer voor neer. Ingrid Cornelissen betaalde deze week 3 euro voor een brood. “Dat is een opslag van 40 cent.” Ook Jo Deferm betaalt intussen 3 euro voor een gewoon brood en 3,40 euro voor een speciaal brood.
Prijsverhoging is niet om extra winst te maken, maar puur om te overleven
Sommige bakkers rekenen dus een hogere prijsstijging door dan de 12,8 procent die ze gemiddeld meer betalen aan kosten. “Ze bouwen een buffer in om niet elke week de broodprijs te moeten aanpassen, want zoiets doet een bakker niet graag”, zegt Bart Ceulemans van Bakkers Vlaanderen.
Met de huidige economische situatie is dat ook geen overbodige luxe: “Ik ken bakkers die na een week al spijt hadden van hun beperkte prijsverhoging, omdat ze alweer niet meer uit de kosten kwamen door de verder gestegen grondstofprijzen”, zegt Ceulemans. “Maar het ligt sowieso gevoelig: bakkers hebben schrik om klanten kwijt te raken aan een concurrerende bakkerij of een supermarkt.”
Beluister het gesprek met Bart Ceulemans in "De inspecteur" op Radio 2:

Creatief met de broodprijs: "We raden bakkers aan om hun kosten door te rekenen, maar niet via een aparte toeslag"
Verzuchtingen, maar ook begrip
Niemand betaalt graag meer voor een brood. Maar in de vele reacties bij "De inspecteur" op Radio 2 tonen luisteraars ook begrip voor hun bakker.
“Als de grondstof omhoog gaat moet het eindproduct dat uiteindelijk ook”, zegt Melanie Camerlynck. “Toch bak ik nu wat vaker zelf om zo wat uit te sparen.”
Ook Johan Ongena snapt dat het voor bakkers niet makkelijk is: “Als je weet dat de grondstofprijzen de pan uit swingen en dat een bakoven urenlang heet moet staan, dan is de bakker wel de laatste op wie je moet kijven.”
"Tijdelijke toeslag"
Bakkers Vlaanderen spreekt van een uitzonderlijke situatie. “Dit hebben we nog nooit meegemaakt”, zegt Bart Ceulemans. “Als deze crisis voorbij is, moeten we ook de moed hebben om de broodprijs terug te laten zakken.”
Ook dat zou een unicum zijn, want de geschiedenis wijst uit dat een prijsstijging van de broodprijs tot nu toe altijd definitief was. “Net omdat deze omstandigheden uitzonderlijk zijn, moet dat het doel zijn. We zullen natuurlijk moeten zien of het kan, maar ik denk dat veel bakkers niks liever willen dan terugkeren naar de oude broodprijs, want dat zou betekenen dat hun kosten afgenomen zijn.”
Er zijn bakkers die het creatief proberen op te lossen met een "tijdelijke toeslag voor gestegen energie- en grondstofprijzen". Die wordt dan bij het afrekenen aan de rekening toegevoegd. Maar dat zaait verwarring, blijkt uit een getuigenis bij "De inspecteur".
Volgens de FOD Economie moet je als klant altijd op voorhand weten hoeveel je voor een product zal moeten betalen. Wanneer er net voor het afrekenen een toeslag uit de lucht komt vallen, is dat onduidelijk.
Ook Bakkers Vlaanderen raadt de praktijk af: “Die bakker geeft daarmee aan dat hij na de crisis terug wil naar de originele broodprijs, wat lovenswaardig is. Maar we raden onze leden toch aan om de productprijs in zijn geheel te verhogen en die terug te laten zakken wanneer het kan.”
Ook Bofrost vraagt "tijdelijke" toeslag
Niet alleen bakkers rekenen hun extra kosten door. Sinds gisteren verspreiden de huis-aan-huisverkopers van de diepvriesproducten van Bofrost een brief over een extra vergoeding. Vanaf 5 mei zal het bedrijf tijdelijk anderhalve euro extra vragen per levering. In de brief (foto onder) zegt Luc Van Herck, de Belgische bestuurder van Bofrost, dat de prijzen in de catalogus voorlopig onveranderd blijven, maar dat deze maatregel noodzakelijk is en dat hij hoopt op begrip van de klanten.