Media-onderzoeker over het belang van multimediaal zijn en het plan van de VRT: "Broodnodig om te overleven"
Multimediaal. Het is een woord dat VRT-topman Frederik Delaplace verschillende keren gebruikte, toen hij het transformatieplan aankondigde. Logisch, vindt media-onderzoeker Jonathan Hendrickx.Ā "De digitale omslag is broodnodig voor eender welk mediabedrijf om te blijven overleven."
"De VRT moet als openbare omroep nog veel meer inzetten op aanwezigheid op mƩƩr platformen dan nu het geval is", zegt Jonathan Hendrickx. Hij is onderzoeker bij Imec en de Vrije Universiteit Brussel, schreef het boek "Media en journalistiek in Vlaanderen" en laat zijn licht schijnen over het transformatieplan van de VRT, waarbij een 200-tal jobs sneuvelen. Er zullen ook 30 nieuwe jobs komen, voor digitale profielen. Een goede zaak, volgens Hendrickx. "Die digitale omslag is broodnodig voor eender welk mediabedrijf om vandaag te blijven overleven." Want volgens Hendrickx zal lineaire televisie op termijn verdwijnen.
"De toekomst ligt echt bij digitale platformen", zegt Hendrickx in deze video:

Jongeren bereiken
EĆ©n van de grootste uitdagingen voor de VRT, en bij uitbreiding ook andere Europese openbare omroepen, is jongeren bereiken. Dat bevestigt ook de Digimeter, een jaarlijks media-onderzoek bij 3.000 Vlamingen. Van de 16 tot 24-jarigen kijkt minder dan een op de vijf nog dagelijks live-tv. "En dat lijkt mij reddeloos verloren", voegt Hendrickx eraan toe.Ā
Live televisiekijken gaat reddeloos verloren
Om jongeren te bereiken, moet er dus gekeken worden naar andere platformen dan lineaire televisie.Ā Instagram bijvoorbeeld. @nws.nws.nws brengt daar dagelijks nieuws op maat van tieners. En dat werkt. "Als je kijkt naar interactiecijfers, schiet @nws.nws.nws er echt bovenuit in vergelijking met andere Vlaamse nieuwsmedia. Maar dat succesverhaal is eerder uitzondering dan regel en daar moet verandering in gebracht worden", zegt Hendrickx.
Streaming en VRT NU
Als het gaat over VRT-content aanbieden op andere platformen dan de klassieke lineaire televisie en radionetten, kom je snel uit bijĀ VRT NU. Dat is de gratis streamingwebsite van de openbare omroep, een poging om te concurreren met grote streamingdiensten als Netflix of Amazon Prime. Al is concurreren in deze een groot woord.Ā
"Als openbare omroep kan je nooit de schaal hebben die een Netflix heeft", zegt Hendrickx. VRT NU gaat ook verder dan enkel series, zegt Hendrickx. "Nieuwsuitzendingen en podcasts vinden er bijvoorbeeld hun weg naartoe. Zo kan je VRT NU naar voren schuiven als een mediamerk voor iedereen"
Te traag
Als je al die voorbeelden oplijst, lijkt de digitale transformatie al bezig te zijn. Maar dat gebeurt nog te traag, zegt Hendrickx. "VRT is er jarenlang een beetje te traag in geweest, ook in vergelijking met andere Europese omroepen. Die inhaalbeweging wordt nu gemaakt en het is nog niet te laat, maar er moeten serieus wat tanden worden bijgestoken. Dit transformatieplan is wat mij betreft een eerste stap in de goede richting."
Bekijk hier het volledige hoofdstuk over het transformatieplan van de VRT in "Laat":
