Duitse mobiele bank N26 blokkeert onterecht rekeningen van klanten in België
Een Duitse digitale bank heeft de rekeningen van honderden - ook Belgische - klanten onterecht geblokkeerd. Het gaat om de bank N26 die in ons land 150.000 klanten heeft.
N26 is een zogeheten mobiele bank of neobank. Een bank die alleen digitaal bestaat, meestal onder de vorm van een app en zonder klassieke bankkantoren. De Duitse bank is vijf jaar actief in ons land en heeft hier naar eigen zeggen zo'n 150.000 klanten.
N26 wordt al een tijdje opgejaagd door de Duitse toezichthouder om haar controlesystemen om fraude en witwaspraktijken op te sporen, aan te scherpen. Heel wat fraudeurs zouden de banking app gebruiken. N26 heeft de voorbije weken ingegrepen. Maar blijkbaar zijn ze daarbij iets te rigoureus te werk gegaan want nu zijn ook heel wat rekeningen onterecht geblokkeerd.
De mobiele bank geeft de fout toe, maar ze kan de problemen niet snel verhelpen. Ze heeft meer informatie nodig om in te schatten of een klant te goeder trouw is of niet. Ze zal klanten ook contacteren en pas nadien kan ze de rekening mogelijk opnieuw vrijgeven.
Ook enkele tientallen Belgische klanten kunnen voorlopig niet aan hun geld. Dat leidt snel tot ongerustheid omdat Belgische klanten niet terechtkunnen bij een helpdesk. Het feit dat N26 het financieel niet erg goed doet, kan klanten nog meer nerveus maken.
Net zoals elke bank valt ook N26 onder het Europese depositogarantiestelsel. Dat beschermt tot 100.000 euro per persoon en per bank. Bij problemen zal het Duitse garantiestelsel ook het geld van de Belgische klanten beschermen.