Minstens vijf maanden oefenen en lessen voor de rijbegeleider: strengere voorwaarden op tafel om te leren rijden

Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open VLD) heeft een voorstel klaar om de rijopleiding opnieuw strenger te maken. Wie een rijbewijs wil halen, zou vijf maanden met de auto moeten oefenen in plaats van drie nu. En een begeleider zou zelf eerst ook naar de rijschool moeten om zijn kennis op te frissen. Peeters wil jongeren zo beter voorbereid in het verkeer laten gaan.

Een rijbewijs halen, wordt in de toekomst mogelijk moeilijker. Zo pleit Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters voor een langere oefenperiode van minstens vijf maanden met voorlopig rijbewijs. Nu is dat drie maanden.  Daarnaast wil ze ook weer een verplicht vormingsmoment invoeren voor begeleiders, vaak zijn dat de ouders. Die begeleider zou een sessie van drie uur moeten volgen bij de rijschool om zijn kennis van het verkeersreglement op te frissen. Op termijn zou dat ook digitaal kunnen.

Een opvallende nieuwigheid: wie 30 uur rijschool volgt, zou meteen zijn praktijkexamen kunnen afleggen. Dat systeem haalt Peeters uit Brussel en Wallonië, waar het al bestaat. Het is gericht op bijvoorbeeld mensen die voor een nieuwe job snel een rijbewijs nodig hebben. Zij kunnen dan na een intens traject van 30 uur rijlessen meteen hun praktijkexamen afleggen. Dat systeem zou naast het huidige komen, met 20 uur rijlessen en waarbij je pas na drie maanden met voorlopig rijbewijs je examen mag afleggen.

Voorstellen zijn niet nieuw

Een langere oefenperiode voor kandidaat-bestuurders en het vormingsmoment voor begeleiders zijn niet nieuw. De Vlaamse regering voerde dergelijke maatregelen al in bij de vorige hervorming van de rijopleiding, in 2017. Maar de Raad van State schorste die bepalingen in 2020 door een bevoegdheidsconflict met de federale regering. Sindsdien is de oefenperiode opnieuw minstens drie maanden en is een vormingsmoment niet verplicht. Maar minister Peeters wil nu dus opnieuw in die richting evolueren. 

Daarnaast wil Peeters ook het theorie-examen actualiseren. En de risicoperceptietest die nu samen met het praktijkexamen wordt afgelegd,  wil ze ervan loskoppelen. Die test zou naar het midden van de oefenperiode verschuiven, om "kandidaat-bestuurders meer feeling te geven over hoe het er in het verkeer echt aan toe gaat en wat de gevaren zijn". Tijdens het praktijkexamen zouden gps-rijden en zelfstandig rijden aan bod moeten komen, en ook aan de manoeuvres zou gesleuteld worden.

De voorstellen komen er na een evaluatie van de rijopleiding door het Instituut voor Mobiliteit (IMOB) van de universiteit van Hasselt. Het instituut sprak daarvoor met meer dan 5.500 mensen, van (kandidaat-)bestuurders tot rijlesgevers en examinatoren. Peeters gaat het voorstel nu verder bespreken binnen de Vlaamse regering en met de belanghebbenden. Vandaag ligt het ook op tafel in de commissie Mobiliteit in het Vlaams parlement.

Betere rijopleiding, minder ongevallen

Een betere rijopleiding moet vooral de ongevallenstatistieken naar beneden helpen door jonge autobestuurders beter voor te bereiden op de weg. Nu zijn  zij oververtegenwoordigd in die statistieken: ze zijn vaker betrokken bij dodelijke verkeersongevallen. Uit onderzoek blijkt dat ze sneller risico's onderschatten en hun eigen competenties overschatten.

Het risico op een ongeval daalt aanzienlijk wanneer je lang en gevarieerd genoeg oefent

Expert Tom Brijs van UHasselt

Vooral langer oefenen op die vaardigheden blijkt belangrijk, zegt verkeersexpert Tom Brijs van de UHasselt die aan het onderzoek meewerkte.  "We zien dat het risico op een ongeval aanzienlijk daalt wanneer je lang en gevarieerd genoeg oefent. Vijf maanden lijkt de grens vanaf wanneer dat risico echt daalt."

Dat Peeters ook een voorstel doet om na 30 uur les met de rijschool meteen je praktijkexamen af te leggen, vindt Brijs daarom een minder goed idee: "Dat voorstel was niet in onze studie opgenomen en het moet de uitzondering blijven, want het gaat in tegen het idee van lang en gevarieerd genoeg oefenen."

Beluister hier het interview in "De ochtend" met verkeersexpert Tom Brijs van de UHasselt:

Wordt de rijopleiding dan ook duurder?

Of je door de hervorming meer gaat moeten betalen om aan een rijbewijs te geraken, valt nog af te wachten. Ons land is een van de weinige landen met de relatief goedkope formule van de vrije begeleider, waarbij je geen lessen via de rijschool hoeft te nemen. Daar zou nu wel een meerprijs komen voor de begeleider, omdat die het verplichte vormingsmoment moet volgen. Bij de vorige invoering kostte dat 20 euro. 

Ook in de toekomst zullen mensen die willen leren rijden, dus kunnen kiezen tussen zo'n goedkope formule of lessen met een instructeur van de rijschool waarvoor je meer betaalt (afhankelijk van het aantal uur). 

Meest gelezen