Busbouwer Van Hool in Lier bouwt geen bussen meer op diesel of gas
Busbouwer Van Hool uit Koningshooikt bij Lier gaat geen bussen meer bouwen die rijden op diesel of gas. Van Hool produceert enkel nog bussen met een elektrische batterij, een brandstofcel op waterstof of trolleybussen die aan bovenleidingen rijden. "We moeten een antwoord bieden op de milieubewustheid van de mensen", zegt woordvoerder Dirk Snauwaert. Van Hool zet al langer in op de omschakeling naar milieu- en klimaatvriendelijke bussen, met ook heel wat buitenlandse projecten.
Van Hool bouwt enkel nog bussen met een elektrische batterij, met een brandstofcel op waterstof of trolleybussen die aan bovenleidingen rijden. Dat zijn allemaal zogenoemde zero-emissie-bussen, die tijdens het rijden geen schadelijke stoffen meer uitstoten. "We willen ons wapenen voor een milieuvriendelijkere toekomst", vertelt Snauwaert.
Van Hool kreeg al 13 bestellingen, onder meer van De Lijn, maar ook uit andere Europese landen en Noord-Amerika. In totaal goed voor 162 bussen. Die zullen zowel hier als in de vestiging in Macedonië gebouwd worden. Dat is goed nieuws voor het personeel, want door corona waren heel wat mensen tijdelijk werkloos.
"Na twee moeilijke jaren, is dit een mooi vooruitzicht", zegt Snauwaert. Het extra werk is welkom, zegt hij: "Het toerisme is nog niet op het niveau van voor Covid, en dus krijgen wij nog niet echt de grote bestellingen binnen voor touringcars. De bestellingen voor de nieuwe bussen zijn dus echt wel een opsteker voor Koningshooikt."
Bij Van Hool in Koningshooikt werken 2.500 mensen. Een groot deel was de voorbije twee jaar tijdelijk werkloos en ook nu zijn er nog tijdelijk werklozen.
Parijs, Zweden en de VS
Van Hool haalt regelmatig buitenlandse bestellingen binnen. In maart kondigde het nog een bestelling uit Parijs aan voor 56 volledig elektrische trambussen. Die zijn 24 meter lang en kunnen 140 passagiers vervoeren. De batterijen van de bus worden aan de haltes telkens snel en kort opgeladen. In januari kondigde Van Hool al een soortgelijke bestelling uit Zweden aan.
Van Hool besteedt veel aandacht aan de omschakeling naar milieuvriendelijke voertuigen en vernieuwing. In de herfst van vorig jaar kondigde de busbouwer de productie van volledig elektrische dubbeldekker-touringcars aan.
Er was toen sprake van een wereldprimeur met een levering voor de Verenigde Staten, waar al elektrische niet-dubbeldekkerbussen geleverd werden. Het nieuwe prototype liet bij testen in onze Ardennen een actieradius van 500 kilometer optekenen, en dat ondanks het feit dat het erg zwaar is.
Overigens zal ook in het productieproces meer aan het milieu gedacht worden. "We hebben al jaren een doorgedreven recyclagesysteem, waarbij we onze materialen zoveel mogelijk verzamelen en terug aanbieden aan onze leveranciers", legt Snauwaert uit.
