VTI Roeselare

VTI Roeselare haalt 15de plaats op WK Waterstofwagens in Nederland: "Beste rondetijd behaald"

Afgelopen weekend deed het VTI van Roeselare mee aan het WK Waterstofwagens in Assen in Nederland. De teams moeten met hun kleine waterstofwagen in 6 uur tijd zoveel mogelijk rondes afleggen. De wagens worden gemaakt op een schaal van 1 op 10 en worden van op afstand bestuurd. "Door technische pech haalden we een minder goede plaats, maar we hebben wel de beste rondetijd behaald", vertelt leraar Autotechnieken Johnny Corteel. 

Het team VTIR@tomic1 van het VTI in Roeselare had gisteren de eer om België te vertegenwoordigen op het WK Waterstofwagens. "In 2019 op het laatste WK dat plaatsvond, waren wij er ook al bij in Praag. Dit was onze tweede deelname ooit, maar we zijn ook de enige school in België, die met dit project bezig is. We hebben een aantal maanden geleden meegedaan aan het Nederlands Kampioenschap om toch wat te kunnen trainen. We kregen toen de prijs van de "beste pitstop". Nu willen we vooral andere scholen inspireren om mee te doen aan het project", zegt Johnny Corteel, leraar Autotechnieken derde graad. 

De teams moeten kleine wagens maken op een schaal van 1 op 10, die aangedreven worden door waterstof en van op afstand bestuurd worden. "We moeten de motoren zo ontwerpen dat ze waterstof gaan omzetten in elektriciteit, waardoor de auto's vooruit kunnen rijden. Dat is de groene technologie van de toekomst, waarbij waterstof kan gebruikt worden bij het zwaarder vervoer, zoals luchtverkeer, vrachtwagens en dergelijke. Nu wordt daar dus volop mee geëxperimenteerd en op deze manier is de jeugd er ook al vlug mee bezig", vertelt Corteel. 

VTI Roeselare

"In onze school kunnen de leerlingen daar binnen en buiten de lesuren aan werken. We zijn daar in verschillende vakken van de STEM-opleidingen mee bezig en ieder jaar wordt er dan uiteindelijk 1 team samengesteld. Dit jaar zijn 3 leerlingen van autotechnieken en 1 leerling van de opleiding carrosserie samen afgezakt naar Nederland. Voor bepaalde dingen van de waterstofwagen, zoals technieken om iets te maken of grondstoffen werken we zelfs samen met externe bedrijven", gaat Corteel verder. 

Zes uur durende race

De Grand Prix voor de wereldtitel "Endurance-race" duurt zes uur. "Maar vrijdag staat er ook al van alles op de planning. Dan moet het voertuig voorgesteld worden aan de jury, gebeurt er een testrit en moet het helemaal goedgekeurd worden. Zaterdag op de wedstrijd zelf moet ieder team zoveel mogelijk rondes rijden in 6 uur tijd, maar iedereen krijgt evenveel brandstof."

Het is een technische race om zolang mogelijk te kunnen rijden, maar ook zoveel mogelijk afstand te kunnen afleggen
Leraar van VTI Roeselare, Johnny Corteel

Het is dus niet de bedoeling om zo vlug mogelijk te rijden, maar juist zo lang en zo ver mogelijk. "Je krijgt 20 waterstofsticks en iedereen gebruikt dezelfde soort batterijen, zodat het eerlijk verloopt. Je moet dus ook heel zuinig zijn met uw brandstof, zodat je niet halfweg de wedstrijd stilvalt. We hebben wat technische pech gehad met onze waterstofwagen en deden het met de 15de plaats minder goed dan verwacht. Maar dankzij onze topbestuurder hebben we wel de beste tijd voor 1 ronde binnengehaald", besluit Corteel trots. 

Meest gelezen