GO! scholengroep Gent organiseert speeddating voor leerkrachten: "Jaarlijks 300 vacatures in onze scholen"
Vanmiddag houdt de GO! scholengroep Gent haar jobevent GO! Teach, een soort van speeddatingevent tussen kandidaat-leerkrachten en scholen. Bedoeling is dat directies en kandidaat-leerkrachten elkaar ontmoeten. Zo wil het GO! onderwijs in Gent het dramatische leerkrachtentekort aanpakken, want jaarlijks zijn er 300 vacatures, zowel in de kleuter- en basisscholen als in de secundaire scholen van het GO!. "Positieve communicatie over het onderwijs is daarbij heel belangrijk", zegt Nathalie Vandenbossche van de scholengroep.Â
Voor het job-event GO! Teach in Gent zijn 140 kandidaat-leerkrachten ingeschreven. De 14 secundaire GO!-scholen tonen wat ze de kandidaten kunnen aanbieden om hen te overtuigen een job als leerkracht aan te nemen. Dat kunnen pas afgestudeerden zijn, of mensen die vanuit een andere job naar het onderwijs willen komen (zij-instromers).Â
Op dit moment zijn er 30 vacatures die onmiddelijk in te vullen zijn. "Maar jaarlijks hebben wij 300 jobs voor leerkrachten in de middelbare scholen", zegt coördinerend directeur van de GO! Scholengroep Gent Nathalie Vandenbossche. "Het komt erop aan om die jobs positief in de kijker te zetten, net omdat er veel positiefs over te vertellen valt."Â

Gentse secundaire scholen hopen 300 leerkrachten te vinden met speeddates
We willen clichés over het onderwijs ontkrachten, want het is een fantastische job
"Er zijn zeker zaken in het onderwijs die beter kunnen", zegt Vandenbossche, "maar het is zó mooi om jongeren te begeleiden, te steunen en op te leiden. Daarom willen we in de eerste plaats tonen wat we als school kunnen bieden aan toekomstige leerkrachten. Het negatieve beeld over onderwijs klopt niet helemaal. De job van leerkracht zou wél aantrekkelijker mogen, en daarvoor zouden de scholen zelf meer ruimte kunnen gebruiken. De regeltjes zouden dus wat flexibeler mogen." Â
Positieve communicatie kan het onderwijs aantrekkelijker maken, meer dan marketingcampagnes
De job van leerkracht heeft een negatief beeld, en dat kan beter volgens Vandenbossche. "Niet met dure marketingcampagnes, maar gewoon met positieve communicatie over onderwijs. Door positieve verhalen te horen en te zien, zullen meer mensen de job van leerkracht als eerste keuze kunnen zien. "
