"House of Gucci", "Clark" of "Candy": het succes achter waargebeurde fictie ontrafeld
"Inventing Anna", "House of Gucci", "Clark", "Candy",⦠De laatste maanden verschenen er heel veel series en films die gebaseerd zijn op waargebeurde verhalen, en die worden ook gretig bekeken. Waarom vinden we dat zo aantrekkelijk?Ā "We willen weten wat er achter de gesloten deuren is gebeurd."Ā
Wie fan is van waargebeurde fictie heeft tegenwoordig keuze te over want heel wat recente series en films zijn gebaseerd op verhalen en gebeurtenissen die Ʃcht gebeurd zijn. Anouk De Ridder, die aan de Universiteit Antwerpen een doctoraatsthesis maakte over televisiestudies en entertainment-ervaringen, ziet meerdere verklaringen waarom makers voor het genre kiezen.
āWe zitten in een medialandschap waarin er heel veel concurrentie is en waarbij men de strijd moet aangaan om de aandacht van de kijker te trekkenā, zegt ze in "De wereld van Sofie" op Radio 1.Ā "Dat vraagt enorm veel budget, of het nu om een televisiezender of streamingdienst gaat. Als er dan een maker bij je langskomt met een verhaal dat zijn populariteit al bewezen heeft, dan heb je al een streepje voor op de rest."
Dat de inspiratie bij veel makers op zou zijn, is niet het geval, denkt De Ridder. "Dit is een trend, en die zal zolang duren tot de interesse ervoor wegebt."
Een kleine greep uit het aanbod
- "Inventing Anna" vertelt het verhaal van Anna Delvey, de vrouw die de elite van New York ervan overtuigde dat ze een Duitse erfgename was.
- "House of Gucci" (met Lady Gaga en Adam Driver) is geĆÆnspireerd op de schokkende gebeurtenissen rond het familie-imperium achter het Italiaanse modehuis Gucci.
- "Clark" gaat over de Zweedse gangster Clark Olofsson, de vader van het Stockholmsyndroom.
- "Candy" (met Jessica Biel en Justin Timberlake) is het waargebeurde verhaal van huisvrouw Candy Montgomery, die in 1980 beschuldigd werd van moord op haar buurvrouw Betty.
- "The Dropout"Ā (met Amanda Seyfried) schetst het opmerkelijke leven van Elizabeth Holmes, een vrouw die haar studies links laat liggen om haar revolutionaire idee uit te werken.
Risico
Toch nemen televisiezenders, filmstudioās en streamingdiensten ook een risico wanneer ze een waargebeurd verhaal uitbrengen. āEens je je gaat baseren op waargebeurde feiten, dan stel je jezelf open voor een heel hoge vorm van kritiek", weet De Ridder. "Mensen gaan altijd vergelijken met wat ze in het echt hebben gezien. Daarmee kan je punten scoren, maar je kan er ook op afgerekend worden als je het verhaal geen eer aandoet.ā
Ook voor een scenarioschrijver is het niet altijd evident. Denk aan de research die moet gebeuren, de lijn trekken tussen feit en fictie, de accuraatheid. āBij historische fictie moeten de kostuums ook helemaal kloppen, maar dan zit je weer met een budgetvraag. En die zit enorm hoog bij historische fictie.ā
Kiezen voor waargebeurde fictie is niet makkelijker. Het kan een hele uitdaging zijn.
Het is dus zeker niet makkelijker voor de makers om voor waargebeurde fictie te kiezen, zegt De Ridder. āOp sommige vlakken is het zoveel moeilijker. Het kan een hele uitdaging zijn.ā
BEKIJK - Trailer van "Inventing Anna":
Succesformule
Maar het is vaak wel de moeite waard want het publiek smult van waargebeurde fictie.Ā Van zodra je de pancarte ābased on a true storyā ziet, is je aandacht getrokken. "Het is een ander soort enterainment-ervaring. Het speelt in op ons gevoel van verbondenheid met de mensen rondom ons", verklaart De Ridder. "Je voelt ādat het echt wasā. En dan ga je al eens nadenken: 'Waar was ik toen en wat was ik aan het doen?'. Je gaat het op je eigen leefwereld betrekken."
Zelfs bij misdaadverhalen is die reflectie er. Zo is er bijvoorbeeld de serie āCandyā waarin huisvrouw Candy Montgomory (vertolkt door actrice Jessica Biel) wordt beschuldigd van een brutale moord op haar buurvrouw. Mensen gaan zich dan bijvoorbeeld afvragen: 'Wat zou er bij mij moeten gebeuren vooraleer mijn stoppen doorslaan?', geeft De Ridder aan. "Bij een verhaal waarvan je weet dat het niet echt is, ga je dat wat sneller wegzetten."
We willen weten wat er achter de gesloten deuren is gebeurd
Ook nieuwsgierigheid speelt een rol. "We willen weten wat er achter de gesloten deuren is gebeurd: het deel dat niet in de geschiedenisboeken is opgenomen, het deel dat niet in de krantenartikels is verteld."
BEKIJK - Trailer van "House of Gucci":
En documentaires?
Als we zo van waargebeurde verhalen houden, waarom kijken we dan niet meer naar documentaires? "Afhankelijk van je persoonlijkheid, je ervaringen, hoe je gemoed is als je de televisie aanzet, en wat voor dag je hebt gehad, ga je iets uitkiezen", zegt De Ridder. "En films en series linken we toch nog eerder aan je verstand op nul zetten."
De groep die heel bewust documentaires gaat uitkiezen is dus kleiner. "Al ben ik ervan overtuigd dat de populariteit van documentaires ook door streamingdiensten is toegenomen", voegt De Ridder nog toe.
Beluister hier het gesprek met Anouk De Ridder in "De wereld van Sofie":