VRT gaat radicaal digitaal
Dit najaar verandert het online video- en audioplatform VRT NU naar VRT MAX. VRT NU is vijf jaar oud en aan vernieuwing toe. De nieuwe naam moet de VRT-content tot bij een nog breder, nieuw en vooral jong publiek brengen.
VRT heeft sinds 2017 een online videoplatform: VRT NU. Daarop kan je via het internet gratis tv-programma’s van één, Canvas en Ketnet live bekijken of herbekijken. VRT NU biedt ook films en reeksen aan en content van de VRT-radiomerken. Vorig jaar werd maar liefst 142 miljoen keer een video gestart op VRT NU en gemiddeld bereikte het platform elke maand ongeveer 800.000 Vlamingen.
Toch moest de openbare omroep het afgelopen jaar vaststellen dat VRT NU niet in de top vijf van streamingsplatformen in ons land stond. VTM GO -de gratis online video-on-demand-service van DPG Media- daarentegen wel. De VRT wil haar digitale aanbod nu gaan versterken en het meer afstemmen op maat van elke mediagebruiker. Bij de voorstelling van het jaarverslag van VRT in het Vlaams Parlement, kondigde CEO van VRT Frederik Delaplace daarom aan dat het streamingplatform van de openbare omroep vernieuwd wordt: VRT NU wordt VRT MAX.
Radicaal digitaal
"VRT MAX moet een volwaardig digitaal kanaal worden van het volledige VRT-aanbod en we vonden het nodig om er een andere naam aan te geven om die ambitie ook duidelijk te maken", legt Delaplace uit. En er is ook een praktische reden: "Uit eerder onderzoek hadden we al vastgesteld dat er veel spraakverwarring was tussen VRT NWS en VRT NU."
Delaplace benadrukt dat het niet de bedoeling is om de strijd aan te gaan met andere streamingplatformen. "Onze ambitie is niet om in fictie een alternatief te zijn voor bijvoorbeeld Streamz of Netflix. Onze ambitie is sterk geënt op onze rol als publieke omroep. Maar het is wel heel belangrijk dat we dat waardevolle aanbod van de VRT kunnen ontsluiten op de digitale kanalen, waar mensen onder pakweg 40 jaar grotendeels hun content en nieuws consumeren. We moeten daar als VRT aanwezig zijn. Centraal in onze missie staat namelijk: we zijn van en voor elke Vlaming."
We moeten als VRT aanwezig zijn op de digitale kanalen
De gesprekken tussen VRT en het Vlaamse streamingplatform Streamz worden trouwens ook opnieuw opgestart, nadat eerdere onderhandelingen daarover afsprongen. "Als publieke omroep geloven wij nog altijd heel sterk dat we er in Vlaanderen alle belang bij hebben om samen te werken. Als we een akkoord kunnen vinden waarbij we de kansen van de hele Vlaamse mediasector versterken en tegelijk verstandig omgaan met de financiële middelen van VRT, dan zullen we de eerste zijn om zo'n akkoord te sluiten. Maar die twee voorwaarden moeten wel verworven zijn."
Vernieuwing voor de hele VRT
Nieuw op VRT MAX is een aparte "veilige zone" voor kinderen. En ook aan cultuurvoorstellingen livestreamen of on demand aanbieden wordt gedacht. "De mediagebruiker staat daarbij altijd centraal. We kijken waar die behoefte aan heeft en op welke manier", zegt Tom Peeters, directeur Connectie bij VRT. "Binnen de VRT zijn we bezig een speciaal algoritme te schrijven, specifiek voor de publieke omroep." Door samen te werken met gezichten en stemmen die jongeren aanspreken, hoopt VRT MAX verder ook meer jongeren te bereiken.
We kijken waar de mediagebruiker behoefte aan heeft en op welke manier
VRT NU is trouwens niet het enige VRT-merk dat met vernieuwing te maken krijgt. "We kiezen ervoor om één centraal merk te kiezen en dat wordt dus VRT. Als aanbodsmerk is VRT in Vlaanderen namelijk veel te weinig gekend", zegt Delaplace. "We gaan VRT, met VRT NU maar ook VRT NWS, daarom herlanceren bij de aankondiging van de najaarsprogrammatie eind augustus."