90-tal nieuwe fietsstraten maakt Brugge tot grootste fietszone in West-Vlaanderen
In Brugge komen er een 90-tal nieuwe fietsstraten bij en wordt de wijk Christus-Koning een fietszone. Dat betekent dat de fietsers de volledige breedte van de eenrichtingsstraten mogen gebruiken en dat de auto's hen niet mogen inhalen. Er geldt ook steeds een snelheidslimiet van 30 kilometer per uur. Hiermee heeft Brugge het meest aantal fietsstraten van West-Vlaanderen.
Vanaf midden juli krijgt de wijk Christus-Koning twee fietszones. Na de zomer komen er nog 90 fietsstraten bij in de binnenstad. Dat komt overeen met een totale afstand van 13,06 kilometer. Hiermee telt Brugge het meest aantal fietsstraten van West-Vlaanderen. In de binnenstad is het niet mogelijk om een fietszone te installeren, omdat er al andere zones zijn, zoals een betalend parkeren-zone en een zoneverbod voor vrachtwagens die meer dan 3,5 ton wegen. Er wordt onderzocht of ze die laatste zone niet kunnen opheffen, zodat er alsnog een fietszone kan komen.
Een groot deel van het toeristische hart van Brugge, met de winkelstraten, de markt en de stadsschouwburg, moet dus op termijn ook een fietszone worden."Daarom creëren we in een afgebakend gebied in de binnenstad een netwerk van aaneensluitende fietsstraten", reageert burgemeester Dirk De fauw (CD&V).
200 verkeersborden in de binnenstad
Het is nog niet zeker wanneer de fietsstraten in de binnenstad officieel zijn. "Normaal volstaat het om de fietszone aan te duiden aan het begin en het einde van de zone", legt De fauw uit. "Maar omdat er in het gebied al twee andere zones zijn, kan dat niet en moeten de 90 straten elk afzonderlijk als fietsstraat aangeduid worden."Â Brugge gaat dus eerst nog op zoek naar een oplossing om geen 200 verkeersborden te moeten hangen in het centrum van de stad.
