Kortrijk verdubbelt trajectcontroles
Deze zomer activeert Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) een nieuwe trajectcontrole tussen de spoorwegovergang aan de grens met Moeskroen en het kruispunt Bergstraat en Lauwestraat in Aalbeke. Op de Doorniksesteenweg tussen de watertoren en het kruispunt De Katte komt er een tweede bij. In de loop van de zomer worden ze in gebruik genomen.
In Kortrijk loopt men hoog op met trajectcontroles omdat ze een duidelijk effect hebben op het rijgedrag van wegbestuurders en het aantal ongevallen. “Uit de cijfers blijkt het positief effect”, zegt burgemeester Ruth Vandenberghe (Team Burgemeester). “In de Doornikserijksweg zien we geen dodelijke ongevallen meer sinds de activering van de eerste trajectcontrole eind 2020. De zwaardere snelheidsinbreuken gaan er ook uit. Er worden nog wel zo'n 600 overtredingen per maand geregistreerd, maar in 88% van de gevallen betreft het lichtere inbreuken tussen 0 en 10 kilometer per uur te snel.” De trajectcontrole in de Rekkemsestraat, die in oktober 2021 werd geactiveerd, geeft een gelijkaardig resultaat.
5de traject in 2023
Met de installatie van de nieuwe trajectcontroles door AWV zal Kortrijk 4 locaties met zo’n installatie tellen. In 2023 wil de stad Kortrijk tussen Heule en Sente een 5de trajectcontrole installeren in de Sint-Katharinastraat. “Een belangrijke rem op de uitbouw van de trajectcontroles blijft het personeelsprobleem bij de Gewestelijke Verwerkingscentra die alle snelheidsboetes moeten verwerken in Vlaanderen”, weet federaal minister van Justitie Vincent Van Quickenborne (Open VLD). “Samen met mijn collega op Binnenlandse Zaken hebben we toch gezorgd dat er in heel het land meer trajectcontroles actief zijn. Het levert minder slachtoffers op in het verkeer en komt de verkeersveiligheid ten goede.”
Lokale inning
Lokale besturen zullen via de GAS 5-regeling ook investeringen kunnen doen zonder de gemeentefinanciën te belasten. “Op wegen waar de maximumsnelheid 30 of 50 kilometer per uur is, vloeien de boetes terug naar het lokale bestuur. Met dat geld kunnen lokale besturen de oefening maken om te kijken of een camera of trajectcontrole op een problematisch verkeerspunt zichzelf terugbetaalt”, zegt Van Quickenborne. “Maar hiervoor is er voorlopig nog geen sluitend wettelijk kader voorzien.”
