FLEMAL

Je vlucht is geannuleerd of vertraagd door staking bij Ryanair of Brussels Airlines? Hier heb je recht op

Een dag nadat er bij Brussels Airlines een driedaagse staking is gestart, legt ook personeel van Ryanair in België gedurende drie dagen het werk neer. Honderden vluchten gaan niet door of zullen hinder ondervinden. Wat zijn dan je rechten? "De inspecteur" van Radio 2 zocht het voor je uit.

Sinds 2004 zijn luchtvaartpassagiers in Europa beter beschermd tegen langdurige vertragingen, annulaties en instapweigeringen door luchtvaartmaatschappijen. 

De Europese Verordening 261/2004 is van toepassing op elke vlucht naar elke Europese lidstaat, ongeacht met welke maatschappij je vliegt. En de regels zijn ook van toepassing als je vliegt met een Europese luchtvaartmaatschappij naar een bestemming buiten Europa.

Die bescherming is al vaak nuttig gebleken, want de sociale onvrede in de luchtvaartsector is groot en dus wordt er regelmatig actiegevoerd.

De komende dagen is het weer prijs: bij Brussels Airlines is er een staking van het cabinepersoneel en de piloten tegen een te hoge werkdruk op 23, 24 en 25 juni. Meer dan 300 vluchten zullen niet kunnen doorgaan, heel wat andere vluchten zullen vertraging oplopen.

Op 24, 25 en 26 juni zijn er dan weer acties bij de Ierse lagekostenmaatschappij Ryanair. Ook daar leggen de piloten en het cabinepersoneel het werk neer. De verzuchtingen zijn een te hoge werkdruk en gebrekkige arbeidsvoorwaarden.  

Waar heb je de komende dagen recht op?

Als je vlucht veel vertraging oploopt door een staking van het personeel van de luchtvaartmaatschappij of de vlucht gaat zelfs niet door, dan heb je recht op het volgende:

  • Informatie. De luchtvaartmaatschappij moet je schriftelijk op de hoogte brengen. Dat kan per mail, per sms of zelfs met een pushbericht. De regels rond de bijstand waar je recht op hebt, moeten ook duidelijk vermeld worden samen met de gegevens van de instantie die de regels controleert.
  • Opvang. De luchtvaartmaatschappij moet je een verfrissing aanbieden en maaltijden. Als het nodig is, moet de maatschappij ook een verblijf en transfers aanbieden. Je hebt ook recht op twee gratis telefonische oproepen (of telexen, faxen, e-mails) in afwachting van een latere vlucht. Hoeveel je krijgt, hangt af van de duur van de vertraging.
  • Terugbetaling. Je hebt het recht om te kiezen voor een andere vlucht (of retourvlucht) zodra dat kan. Je kan ook kiezen voor een terugbetaling van het ticket binnen de 7 dagen, wanneer de verplaatsing nutteloos is geworden door de annulering.
  • Schadevergoeding. Als de luchtvaartmaatschappij een vlucht annuleert of er is meer dan drie uur vertraging, heb je als passagier recht op een extra vergoeding, bovenop het terugbetaalde ticket. Die extra compensatie ligt tussen de 250 en de 600 euro, afhankelijk van de lengte van het traject.

Er zijn wel een paar uitzonderingen waarbij een luchtvaartmaatschappij geen of een kleinere vergoeding moet voorzien:

  • Beperkte vertraging. Als je vlucht tussen de 3 en de 5 uur vertraging heeft, heb je geen recht op een andere vlucht op of een volledige terugbetaling. Je hebt wel recht op een schadevergoeding.
  • Weinig vertraging. Als je vlucht minder dan 3 uur vertraging heeft, kan je ook geen aanspraak maken op een schadevergoeding. Ook de opvang hangt dan af van de duur en de afstand van de vertraagde vlucht.

"De inspecteur" vat alles nog eens samen in deze video:

Videospeler inladen...

Verschil met nationale actiedag

Opgelet: wie afgelopen maandag tijdens de nationale actiedag zijn of haar vlucht zag geannuleerd of vertraagd, heeft géén recht op een schadevergoeding. Dat is omdat Brussels Airport zelf had beslist om vluchten niet te laten vertrekken. 

De luchtvaartmaatschappij was dus niet zelf verantwoordelijk voor de annuleringen. Gedupeerden hadden wel recht op informatie en eventueel opvang of een terugbetaling van het ticket.

Meest gelezen