Zowel Beyoncé als Drake lijkt met nieuwe muziek terug te grijpen naar de jaren 90 (of zelfs 80): "Geen verrassing"
Zowel de nieuwe single van Beyoncé als de nieuwe plaat van Drake klinkt verdacht veel als muziek uit de jaren 90. Zit er een revival van de dance en house uit het einde van de vorige eeuw aan te komen? "Nostalgie gaat in fases en je ziet dat de nineties weer trendy zijn", zegt Michèle Cuvelier van Studio Brussel. Professor popmuziek Jeroen D'hoe (KU Leuven) hoort er dan weer echo's in van de jaren 80.
Beyoncé was al even aan het teasen dat er nieuw muzikaal lekkers zat aan te komen. Vroeger dan verwacht is nu de nieuwe single "Break my soul" gelost. Het is een voorsmaakje van het nieuwe album "Renaissance" dat er eind juli aankomt. De albumnaam alleen al was voer voor speculatie onder fans: is het nieuwe album een muzikale wedergeboorte of wijst het vooral naar haar eigen comeback, 6 jaar na de vorige plaat?
In een interview vorig jaar toen het nieuwe album nog in volle ontwikkeling was, zei ze daar het volgende over: "Na de isolatie (lees: de coronapandemie) en onrechtvaardigheid van het voorbije jaar, zijn we allemaal klaar om opnieuw te ontsnappen, te reizen, lief te hebben en te lachen. Ik voel dat er een renaissance zit aan te komen en ik wil daar op elke mogelijke manier aan bijdragen."
De nieuwe single lijkt dat in elk geval ook wel ietwat te bevestigen. Muzikaal lijkt Queen B een andere richting uit te gaan. "Break my soul" klinkt alsof het is weggelopen uit het einde van de jaren 90. Al ligt dat wellicht aan de veelvuldig gebruikte samples uit dat decennium.
BELUISTER – De nieuwe single van Beyoncé:
Was het nu 90 of toch 80?
"Het is geen grote verrassing dat Beyoncé een nummer maakt met nineties-samples", zegt Michèle Cuvelier van Studio Brussel. "Ook Drake bracht net een house-plaat uit (zie onder). Het zegt wel wat dat die trend doorsijpelt bij commerciële artiesten."
"Nostalgie gaat in fases en je ziet dat de nineties weer trendy zijn", zegt de radiopresentator voorts. "Wie weet wordt het volgende Rihanna-album ook geïnspireerd op housemuziek… als we dat al ooit krijgen."
Professor popmuziek Jeroen D'hoe (KU Leuven) hoort in de single van Beyoncé vooral verwijzingen naar de jaren 80. ""Break my soul" is een positief, strijdvaardig nummer met house- en techno-invloeden", zegt hij. "Die sound is als tegencultuur ontstaan in de jaren 80. Toen kwamen de homo- en zwarte gemeenschap samen omdat ze zich niet altijd geaccepteerd voelden in de maatschappij."
"House is intussen mainstream geworden en zet zich af tegen de gevestigde normen van onze maatschappij", gaat D'hoe voort. "En dat doet Beyoncé nu ook. Ze wil duidelijk een maatschappelijk statement maken. Beyoncé is zelf zwart en kan zich hier dus ook volledig in identificeren."
Drake trekt ook de house-kaart
Queen B is tegelijk niet de enige die zich aan de dansbare nineties vibes waagt. De nieuwe plaat "Honestly, nevermind" die de Canadese rapper Drake vorige vrijdag onverwachts de wereld in stuurde, tapt uit datzelfde vaatje. Op twee nummers na is het een volledig house-album geworden.
Al valt dat niet meteen in de smaak bij de fans van de rapper. Hier en daar wordt het vergeleken met de muzak die in eindeloze loops op de achtergrond te horen is van sommige kledingwinkels. De plaat zou daarnaast te weinig rap zijn voor de hiphopfans, maar ook te weinig house voor de liefhebbers van dat genre.
De Canadees lijkt er in elk geval niet meteen wakker van te liggen. In een video op sociale media gaat hij laconiek om met de kritiek. "Het is oké als je de nieuwe plaat nog niet snapt. Wij snappen het wel en we wachten wel tot jullie het ook door hebben", zegt hij.
BELUISTER – "Massive" een van de nummers van de nieuwe plaat: