Lege treinstations, zwarte borden en tienduizenden stakers: grootste Britse spoorwegstaking in 30 jaar begint
Vandaag, donderdag en zaterdag staken tienduizenden werknemers bij de Britse spoorwegbedrijven. De nationale vakbond RMT had tot de nationale stakingen opgeroepen nadat gisteravond ultiem overleg was afgesprongen. De staking draait om lonen en mogelijke ontslagen. Ook de Londense metro en de Eurostar zijn getroffen.
Lege treinstations en zwarte aankondigingsborden. De Britse treinreizigers hebben niet veel keuze vandaag en de komende dagen. Duizenden werknemers van 13 spoorwegmaatschappijen en spoorwegbeheerder Network Rail hebben sinds middernacht het werk neergelegd. Onderhandelingen tussen de nationale transportvakbond RMT en de werkgevers waren afgesprongen.
BEKIJK - Waarom staken?: "Je moet 50 tot 60 uur werken om de facturen en de huur te betalen. Dat is onaanvaardbaar in de 21ste eeuw"

Ook Underground en Eurostar getroffen
Vandaag en de komende dagen zal in Engeland, Schotland en Wales maar een vijfde van de treinen rijden, en dat alleen op de grote verbindingen. Maar bij de zowat 40.000 spoorwegwerknemers hebben zich ook zo'n 10.000 werknemers van de Londense metro aangesloten. Ook daar is grote hinder, zegt correspondente Lia Van Bekhoven, die ging kijken in het station van Richmond: "Hier is het bijzonder rustig, er staan maar zo'n 15 à 20 mensen op de perrons, verdwaalde toeristen of mensen die de krant niet hebben gelezen of de nieuwsberichten niet hebben gezien of gehoord. Metrotreinen zijn er niet, enkel een paar treinen die over een kwartier vertrekken."
In Richmond is het rustig, met slechts enkele verdwaalde toeristen en pendelaars die het nieuws over de staking niet hebben gehoord
De Eurostarverbinding tussen het Europese vasteland en Londen is ook verstoord. Een op de drie verbindingen is vandaag alvast geschrapt. Wellicht ondervindt de Eurostar ook nog hinder van de nationale actiedag gisteren in ons land.
Lonen en inflatie
De staking bij het Britse spoorwegverkeer draait vooral om de lonen. De grootste spoorwegvakbond RMT, die alle personeel vertegenwoordigt - van seingevers tot cateraars - eist een loonsverhoging van 7 procent, om de prijsstijgingen door de inflatie de baas te kunnen. Volgens de vakbond willen de werkgevers maar een verhoging van 2 procent toestaan en mogelijk nog 1 procent meer, maar dan moet er wel personeel verdwijnen en moeten de werkomstandigheden worden aangepast.
De Britse regering mag officieel niet tussenbeide komen in de onderhandelingen. Maar de Conservatieve premier Johnson wil vanmorgen aansturen op een "redelijk compromis".