Jongerenpodcast "Snapt ge mij nu?" en "Pano"-reportage "Kinderen van de rekening" halen Belfius Persprijs binnen

VRT NWS heeft twee Belfius Persprijzen opgestreken. Deze onderscheidingen worden uitgereikt aan journalisten die het afgelopen jaar opmerkelijk werk hebben geleverd. De jongerenpodcast “Snapt ge mij nu?” van Aurélie Boffé en de “Pano”-uitzending “Kinderen van de rekening” van Débora Votquenne en Doruntina Islamaj, in samenwerking met Knack-journalist Kristof Clerix, mochten een beeldje mee naar huis nemen. 

De Belfius Persprijzen zijn voor de 59e keer uitgereikt. Langs Nederlandstalige kant slepen de VRT, weekblad Knack en kranten De Standaard en De Tijd de prijzen in de wacht.

De podcast "Snapt ge mij nu?" van journaliste Aurélie Boffé wint de Persprijs voor Radio en Podcast. Voor VRT NWS ging ze in gesprek met jongeren over actuele onderwerpen die polariseren. De jury raakte gecharmeerd door de "jeugdige en spontane interviewaanpak".

“Ik ben er niet goed van”, reageert de podcasthost wanneer ze de prijs in ontvangst neemt. “Ik sta hier alleen, maar dit was zeker niet mogelijk zonder de twee topmadammen in de zaal: Katrien Van Der Slycken en Kristien Amerijckx, mijn hoofd- en eindredactrice.”

Boffé hoopt dat ze met haar podcastreeks mensen op een constructieve manier met elkaar in discussie kan laten gaan. “Ik weet nog niet of dat al heel erg is gelukt, maar ik merk wel dat de gasten het altijd een hele fijne ervaring vinden. Zelf heb ik ook al gigantisch veel bijgeleerd door gewoon even in de schoenen van iemand anders te gaan staan.” In september wordt de reeks verdergezet.

De prijs in de categorie TV en Video is weggelegd voor "Kinderen van de rekening", een reportage over de gevolgen van de looduitstoot bij Umicore in Hoboken. “Pano”-journalisten Débora Votquenne, Doruntina Islamaj en Knack-journalist Kristof Clerix gingen graven in vier decennia aan verslagen, archieven en beeldmateriaal. "Het resultaat is een indrukwekkend werkstuk met een reeks ontnuchterende vaststellingen", klinkt het bij de jury.

“Bereikt door te graven, graven en graven”, reageert Votquenne. “We hebben heel veel dossiers opgevraagd, heel veel tijd met de mensen in de wijk doorgebracht, ons zitten bijstuderen over allerlei normen en streefwaarden, en vooral veel tijd en vertrouwen gekregen van onze eind- en hoofdredactie.”

"Coup de coeur" voor "Maai Mei Niet"

In de categorie Print en Web haalde de reportage "De PFOS-vervuiling blootgelegd" van De Standaard het. Journalisten Jef Poppelmonde, Stijn Cools, Maxie Eckert en Lisa De Bode leverden "journalistiek graafwerk met een grote politieke en maatschappelijke impact die tot vandaag in heel Vlaanderen voelbaar is", zegt de jury erover. 

In de categorie Financieel en Economisch won de artikelenreeks "Congo Hold-up" van De Standaard en Le Soir de prijs. Journalisten Kasper Goethals, Roeland Termote, Nikolas Vanhecke en Louis Colart legden een complex financieel raderwerk bloot onder meer op basis van het grootste datalek ooit in Afrika, en met linken naar dubieuze Beligsche zakenlui. 

De Tijd krijgt dit jaar de Persprijs in de categorie Digital & Interactive voor een multimediaal verhaal over de Noordzee. "Het wemelt op de Noordzee" was werk van Thomas Roelens, Raphael Cockx, Stephanie De Smedt en Andries Fluit. "Verhaal, vorm en techniek sluiten perfect op elkaar aan. De mogelijkheden van het digitale format worden ten volle benut", aldus de jury.

In de overkoepelende categorie "Coup de coeur" voor bijzondere projecten haalde Knack het met "Maai Mei Niet". Dat begon als klein initiatief van journalist Simon Demeulemeester, maar zette uiteindelijk een hele beweging in gang. 

De prijs voor beste foto tot slot ging naar fotograaf Mathieu Golinvaux voor een foto die verscheen in de Franstalige krant Le Soir. De foto toont hongerstakers in de Begijnhofkerk in Brussel.

De volledige winnaarslijst vind je op de website van de Belfius persprijzen 2021.

Meest gelezen