Stad Aarschot

Aarschot start met campagne “Schot in je zaak” om leegstaande handelspanden in te vullen

Aarschot wil leegstand in het straatbeeld aanpakken en start daarom met de campagne “Schot in je zaak”. Zo wil de stad zowel eigenaars als ondernemers stimuleren om zo veel mogelijk leegstaande handelspanden in te vullen.

In het centrum van Aarschot staan zo'n 20 winkels leeg en daar wil het stadsbestuur iets aan doen. Met de campagne “Schot in je zaak”, willen ze letterlijk schot in de zaak brengen. Aan eigenaars van leegstaande panden wordt gevraagd om hun gebouwen aantrekkelijk te maken. Als die instapklaar en brandveilig zijn, krijgen ze het kwaliteitslabel.

“We gaan met de eigenaars in overleg”, zegt schepen van Economie Bert Van der Auwera (Open VLD). “We bekijken wat we kunnen doen om hen te helpen om die panden weer instapklaar te maken. Zo geven we ook subsidies om bijvoorbeeld gevelrenovatie te doen of andere zaken in orde te brengen.”

We willen een win-win creëren voor zowel de eigenaars van leegstaande panden als ondernemers
Bert Van der Auwera, schepen van Economie (Open VLD)

Maar de stad wil ook aan de slag gaan met mensen die een zaak willen starten. “We stimuleren ondernemers die een pand zoeken, om uit te kijken naar een handelspand met dit kwaliteitslabel. Deze handelspanden kan je herkennen aan een duidelijke etalagesticker van “Schot in je zaak”. Als stad zorgen we ervoor dat de handelspanden met dit kwaliteitslabel aan gunstige voorwaarden verhuurd kunnen worden: een win-win voor eigenaars en ondernemers.”

Pop-up subsidie en leegstandsbelasting

“We zijn ervan overtuigd dat dit nieuwe wapen een goede aanvulling is op onze bestaande maatregelen om leegstaand in het handelscentrum aan te pakken”, zegt burgemeester Gwendolyn Rutten (Open VLD). “Ik verwijs hiermee naar de pop-up subsidie die eigenaars en ondernemers krijgen als ze voldoen aan bepaalde voorwaarden. Panden die ondanks deze initiatieven toch leegstaan, worden door de stad belast.”

Meest gelezen