CHECK - Ja, Ryanair spreekt in mails naar klanten over "nutteloze stakingen"

Op verschillende sociale media gaan afbeeldingen rond van een bericht dat luchtvaartmaatschappij Ryanair aan zijn gedupeerde klanten gestuurd zou hebben. Daarin zegt de maatschappij dat hun vlucht geannuleerd is door "nutteloze" of "onnodige" stakingen. Hoewel sommige berichten bewerkt lijken, stuurde Ryanair daadwerkelijk mails met die boodschap rond.

"Uw vlucht is geannuleerd door een nutteloze staking uitgevoerd door een Belgische vakbond", staat te lezen in een Franstalig bericht dat de Ierse luchtvaartmaatschappij Ryanair richt aan een zekere Isabelle. Een afbeelding van de communicatie gaat na het uitbreken van een staking van het cabinepersoneel rond op zowel Facebook als Twitter. 

"Ziehier nogmaals het totale misprijzen van Ryanair voor de vakbonden", schrijft een Facebookgebruiker erbij. Ook elders is verontwaardiging te horen over de toon van het bericht. 

Maar het is niet meteen duidelijk of het over een echt bericht van Ryanair gaat. De afbeelding die vooral in Franstalig België rondgaat, lijkt in eerste instantie bewerkt. Zo staat  het onderste gedeelte in een iets kleinere lettergrootte. In een ander geval circuleert een screenshot waarin zelfs de tekstkleur verschilt van die van de tekst daarboven, iets wat zeer ongebruikelijk is voor de huisstijl van Ryanair. Maar of het daadwerkelijk om een geval van photoshop gaat, konden we met hulp van een detectietool niet meteen vaststellen. 

Op zijn website zelf en op het officiële twitteraccount van de Ierse maatschappij wordt dan weer met geen woord gerept over de staking of eventuele annuleringen. 

Toch citeert de Franstalige kwaliteitskrant La Libre Belgique de vermeende communicatie van Ryanair in zijn berichtgeving. Ook in het Nederlands duikt een soortgelijk bericht op (zie afbeelding onder). Is er dan toch iets dat er op wijst dat Ryanair zijn klanten daadwerkelijk zo bericht over annuleringen? Een simpele zoekopdracht leert dat het bericht ook in andere talen de ronde doet, al verschilt de vorm wel duidelijk van de Franstalige versie. Zo komt in de meeste gevallen de uitleg over de staking niet in een paragraafje op het einde, maar volgt die meteen na de aanspreking.

Ook daar wordt gesproken over "nutteloze stakingen", al gebruikt Ryanair in de Engelstalige mail "unnecessary" wat eerder "onnodig" betekent. In het Nederlands staat er ook "onnodig".   

Stijl niet nieuw

VRT NWS nam contact op met twee gedupeerden. Zij stuurden ons hun officiële annulatiemail van Ryanair door. In de mail, afkomstig van info@change.ryanair.com, is inderdaad sprake van "onnodige stakingen" van de "Belgian Union". In een ander bericht staat dan weer dat een vlucht "genulleerd" werd. Dat zelfs in officiële mails af en toe vreemde taalfouten sluipen, kan te maken hebben met het feit dat Ryanair grote delen van zijn communicatie vanuit Ierland doet. 

In een mail die VRT NWS doorgestuurd kreeg van een getroffen reiziger, spreekt Ryanair inderdaad over onnodige stakingen

De opvallende communicatiestijl van Ryanair is trouwens niet nieuw. Een van de mails dateert van april van dit jaar, maar zoeken we verder, dan doken ook al in 2018 soortgelijke mails op. Toen het cabinepersoneel twee maanden geleden staakte, dook ook een video van marketingdirecteur Dara Brady op waarin hij sprak over onnodige en zinloze stakingen. Vorige week zei hij dan weer dat "de vakbonden die veel publieke aandacht krijgen het Ryanairpersoneel maar weinig representeren." 

 "Het typeert Ryanair", zegt onze luchtvaartexpert Riadh Bahri. "Hun communicatie ligt in lijn met de nogal forse manier waarop topman Michael O'Leary soms op persconferenties spreekt." 

Conclusie

  • Meerdere berichten waarin Ryanair spreekt over "nutteloze" of "onnodige" stakingen gaan rond op het internet. Sommigen lijken bewerkt, al kon onze redactie dat niet verifiëren. 
  • Ryanair zelf vermeldt niets over de stakingen of annuleringen op zijn website of Facebook- en Twitteraccount.
  • Via doorgestuurde mails van getroffen reizigers stellen we vast dat Ryanair daadwerkelijk spreekt over "onnodige" stakingen.
  • Ryanair communiceerde in het verleden ook al redelijk fors als het over stakingen ging.
  • Het is dus waar: Ryanair spreekt in mails naar zijn klanten over "nutteloze" of "onnodige" stakingen.
Dit artikel is geschreven op basis van de beschikbare informatie op de datum van publicatie.

Wil je iets laten checken? Stuur ons dan een mail via check@vrtnws.be.

Meer informatie over de factchecks van VRT NWS lees je in dit artikel.

Meest gelezen