CEO luchtvaartmaatschappij Lufthansa Group excuseert zich bij reizigers, maar "chaos kan nog tot in de winter duren"

Carsten Spohr, de CEO van Lufthansa Group,  het Duitse moederbedrijf waar ook Brussels Airlines onder valt, heeft een e-mail naar alle reizigers gestuurd om zich te excuseren, maar waarschuwt tegelijkertijd dat de chaos nog tot de winter kan duren. Voorlopig komen er geen nieuwe acties bij Brussels Airlines, maandag gaan vakbonden en directie weer aan tafel zitten.

Spohr laat in zijn e-mail weten dat nu bijna alle reisrestricties na corona opgeheven zijn, de luchtvaartsector niet helemaal kan volgen.  Volgens hem zijn nog steeds te weinig medewerkers en middelen beschikbaar: "Bijna elk bedrijf in de luchtvaartbranche neemt nieuw personeel aan, alleen al in Europa zijn er enkele duizenden gepland. Bovendien beperkt de aanhoudende oorlog in Oekraïne het beschikbare luchtruim in Europa ernstig. Dit leidt tot enorme knelpunten in de lucht en dus helaas tot verdere vertragingen van vluchten."

De opschaling van het  luchttransportsysteem van bijna nul naar bijna 90 procent gaat duidelijk niet door met de betrouwbaarheid die we wilden

Carsten Spohr, CEO Lufthansa Group
Nicolas Maeterlinck

Daarom stuurt de CEO vandaag een e-mail naar alle reizigers waarin hij zich excuseert, maar waarschuwt hij ook dat hij niet meteen verbetering ziet: "We willen helemaal eerlijk zijn: in de komende weken, aangezien het aantal passagiers blijft stijgen, of het nu gaat om vakantie- of zakenreizen, is het onwaarschijnlijk dat de situatie op korte termijn zal verbeteren. De capaciteitsverhoging van middelen en personeel, zal echter pas tegen de winter het gewenste stabiliserende effect hebben."

Ik wil eerlijk zijn: de komende weken zal de situatie niet verbeteren

Carsten Spohr, CEO Lufthansa Group

Hij vraagt dan ook begrip van de reizigers de komende weken: "Namens al onze medewerkers hoop ik oprecht dat u zich zeer welkom voelt aan boord na uw terugkeer, iets waar we allemaal met spanning op hebben gewacht. Wij danken u voor uw loyaliteit; en we hopen dat we ook op uw begrip mogen rekenen, mocht uw reis nog niet helemaal verlopen zoals verwacht of gepland."

Geen grote operationele problemen verwacht op Brussels Airport

Op de luchthaven van Zaventem verwacht CEO Arnaud Feist niet al te veel problemen deze zomer.  Twee maanden geleden waren er nog 2000 openstaande vacatures op de luchthaven, maar ondertussen zijn er al meer dan 1500 ingevuld.  Ook het aantal passagiers klimt langzaamaan naar een pre-corona-niveau: over de twee vakantiemaanden worden er in totaal maar liefst 4 miljoen passagiers verwacht. Dat is 74% van het aantal passagiers in de zomer van 2019 (5,4 miljoen passagiers). Feist: "De komende dagen verwachten we heel veel passagiers. Op 1 juli zullen het er 70.000 zijn. Dat is veel, maar we zijn voorbereid, dus grote operationele problemen zoals zich de laatste weken voordeden in de luchthaven van Schiphol (zie foto hierboven) , zullen zich bij ons niet voordoen. Al is een file hier en daar natuurlijk niet uitgesloten."

Hij adviseert reizigers dan ook om op tijd naar de luchthaven te komen en de online richtlijnen te volgen: "Vorig jaar is al online tool ontwikkeld om te weten hoe laat men best naar de luchthaven komt voor specifieke vlucht op basis van de openingsuren van de check-in en de drukte op de luchthaven. Daarnaast is nu ook de chatbot BRUce op de website van Brussels Airport geüpdatete en voorzien van bijkomende informatie.  Via de chatbot die men rechtsonder op homepage vindt, kunnen passagiers alle informatie en updates over hun vlucht krijgen indien ze hun vluchtnummer ingeven. Via Whatsapp of Facebook Messenger krijgt men dan onder meer een bericht met de openingstijden van de check-in en sinds kort ook de actuele wachttijden bij de screening."

Herbeluister hier het gesprek in De Ochtend met Arnaud Feist, CEO van Brussels Airport:

Voorlopig geen nieuwe acties

Er zullen de komende dagen, tot minstens na het drukke eerste weekend van juli, alvast geen acties worden gevoerd bij Brussels Airlines. De directie van de luchtvaartmaatschappij heeft de vakbonden uitgenodigd om op maandag 4 juli rond de tafel te zitten over werkdrukverlaging, en de vakbonden willen dat overleg een kans geven.

"Op deze meeting zullen we de sociale partners informeren over de maatregelen op korte termijn die de werkdruk deze zomer moeten verlagen", zegt Brussels Airlines. Over de inhoud van die maatregelen wil de maatschappij niets kwijt. Eerder werd onder meer al beslist om 148 vluchten te schrappen tijdens de zomer, iets wat de vakbonden toen als onvoldoende bestempelden. En volgens de bonden heeft de directie toegezegd om te bekijken of er in augustus nog vluchten geschrapt kunnen worden.  

Zowel de liberale als de socialistische vakbond bevestigt dat hij op de uitnodiging voor maandag zal ingaan, en dat er minstens tot dan geen acties zullen zijn. De directie heeft de vakbonden ook al uitgenodigd om eind augustus te spreken over langetermijnoplossingen. 

Meest gelezen