Foto: Radio 2

Nieuwe verbindingsweg "Tangent" geopend in Mechelen: "Geen doorgaand verkeer langs de Vesten"

In Mechelen zijn de nieuwe Tangent en de Margaretatunnel officieel geopend. De Tangent is een nieuwe verbindings- en ontsluitingsweg die het doorgaand verkeer moet weghouden van de Vesten, zeg maar de Ring rond Mechelen.  Dat moet de leefbaarheid verhogen voor buurtbewoners. 

Vorig weekend konden Mechelaars al met de fiets over de Tangent rijden, een nieuwe weg van 2,7 kilometer ten oosten van de stad. "Toen al zag ik de monden openvallen van de grootte en de indrukwekkendheid van het project", vertelt waarnemend burgemeester Alexander Vandersmissen (Open Vld). "Doorgaand verkeer zal nu via de Tangent rijden, en dat zal de Vesten (de Ring rond Mechelen) ontlasten. Ook wie in de wijken ten zuiden van de stad woont, zal makkelijker de Tangent kunnen op rijden, en de verplaatsing maken naar Mechelen-Noord, Mechelen-Zuid of het centrum van de stad."

Toen mensen hier vorig weekend mochten fietsen, zag ik de monden al openvallen van de grootte van dit project

Alexander Vandersmissen (Open Vld), waarnemend burgemeester van Mechelen

De werken aan de Tangent zijn in 2015 gestart en waren enorm ingrijpend. Er werden verschillende lagen boven elkaar aangelegd, met fiets- en autoverbindingen en de treinsporen op het hoogste niveau. Binnen de Tangent is er de Maragaretatunnel: een tunnel van 755 meter die onder de Vaart en het stationsgebouw loopt. 

Foto: Radio 2

"Men zegt wel eens: dit is on-Mechels", vertelt Rudy Van Camp van Mechelen in Beweging. "Dat is een beetje overdreven maar het is inderdaad de eerste keer dat er zo'n enorme verkeersinfrastructuur wordt aangelegd. Niet alleen op Mechels grondgebied maar ook aan de rand van de stad, wat niet evident was. Er zijn een aantal minder hinder-voorwaarden afgesproken met de aannemers. Die zijn dagelijks opgevolgd, van uur tot uur zelfs, om ervoor te zorgen dat er zo weinig mogelijk hinder was. Al bij al is het goed verlopen."

Het is de eerste keer dat er zo'n enorme verkeersinfrastructuur wordt aangelegd, op Mechels grondgebied en aan de rand van de stad

Rudy Van Camp, Mechelen in Beweging

Niet alle Mechelaars waren enthousiast toen de plannen werden bekendgemaakt. "In het begin is er altijd weerstand", zegt Van Camp. "Vanaf het moment dat men hoorde dat er hier zo'n verkeersinfrastructuur zou komen, bijna een autosnelweg vlak naast de stad, waren er al protestcomités. Maar we hebben een klankbordgroep opgericht. Daar kregen mensen informatie en konden ze ook zelf ideeën geven. De nieuwe fietsinfrastructuur was hun idee en ook de Arsenaaltunnel die er komt, hebben zij voorgesteld. Dat heeft geloond: we hebben bijna geen bezwaarschriften gekregen en er was geen enkele klacht bij de Raad van State of de Raad voor Vergunningsbetwistingen."

Open vanaf 22 uur

In totaal hebben de werken 180 miljoen euro gekost. Een deel daarvan, 20 miljoen euro, werd besteed aan nieuwe fietsinfrastructuur. Vanaf 22 uur vanavond gaan de Tangent en de Margaretatunnel echt open voor gemotoriseerd verkeer, en dat zal in fases gebeuren. Tegen de ochtendspits zou iedereen dan zonder problemen over de volledige lengte van de tangent moeten kunnen rijden. 

Foto: Radio 2
Foto: Radio 2

Meest gelezen