Oplichters komen thuis langs als zogezegde bankmedewerker: "Bank vraagt nooit uw code"
De politie waarschuwt voor een nieuwe vorm van oplichting, waar vooral oudere mensen het slachtoffer van worden. Criminelen doen zich voor als bankmedewerker en gaan bij de mensen thuis langs, zogezegd om te helpen. Op die manier is een ouder koppel uit de politiezone Carma vorige week 3.000 euro kwijtgeraakt.
Het koppel kreeg een telefoontje van de bank, dat er iets mis was met de rekening en dat er onmiddellijk iemand zou langskomen om het probleem op te lossen. Wat later stond de 'bankbediende' voor de deur en vroeg de codes van de bankkaarten om die naar eigen zeggen te blokkeren. De 'geblokkeerde' kaarten zijn dan meegenomen. Het was daarna makkelijk voor de oplichters om met de bankkaart en de code de rekening van de slachtoffers te plunderen.
Ook in de streek van Waregem in West-Vlaanderen zijn oplichters op deze manier actief. Daar gebeurden naast de geldafhalingen ook online aankopen en overschrijvingen naar het buitenland.
Bankbedienden komen nooit aan huis, vragen nooit pincodes en nemen geen foto's van bankkaarten
De politie wil mensen waarschuwen voor deze vorm van oplichting. Korpschef Geert Verheyen: "Ten eerste zal een echte bankmedewerker nooit je persoonlijke code vragen. Als iemand dat vraagt moeten er altijd alarmbellen bij je afgaan. Bankmedewerkers vragen ook nooit om de cijfers of tekst op de kaartlezer door te geven. Ten tweede stuurt een bank nooit zomaar een medewerker thuis langs."
De politie vraagt om meteen contact op te nemen via het noodnummer 101 als je telefoon krijgt van een valse bankmedewerker en als die persoon zegt dat er iemand langs zal komen. Aan mensen die al slachtoffer werden, vraagt de politie om zeker aangifte te doen bij de politie.
