© AWV

Groeven in wegdek E313 tussen Ham en Beringen verminderen geluidsoverlast

Het Agentschap Wegen en Verkeer gaat groeven van 4 mm diep slijpen op de E313 tussen Ham en Beringen. Dat blijkt uit een parlementaire vraag aan de Vlaamse minister van Mobiliteit. Met de flinterdunne groeven zou de geluidsoverlast verminderen met 3 tot 4 decibel.

Bij wegverkeer is het geluid dat ontstaat door het contact tussen de wielen van een voertuig en het wegdek, een van de voornaamste oorzaken van geluidshinder. Dat kan worden verminderd door geluidspanelen, door stillere asfalt of door groeven te slijpen in het wegdek. 

Het Agentschap Wegen en Verkeer gaat dat laatste nu toepassen op de autosnelweg tussen Ham en Beringen. Eerder is het al gebruikt op de Antwerpse ring. Erik Sclep van Wegen en Verkeer: “Het zal niet standaard worden gebruikt in heel Vlaanderen. Het is maar een van de technieken die we gebruiken naast panelen of stillere asfalt.”

Snellere slijtage beton

De groeven zullen hoogstwaarschijnlijk elke 15 jaar opnieuw worden geslepen in het wegdek. "Dat betekent dat de levensduur van het wegdek vermindert. De techniek kan daardoor enkel gebruikt worden op bestaande luide betonverhardingen in goede staat", besluit Sclep.

© AWV

Meest gelezen