Radio 2

Scheepvaart verzekerd dankzij installatie reuzenpompen langs kanaal Charleroi

In Halle is een reuzenpomp gebouwd langs het kanaal naar Charleroi. Die recupereert het water aan de sluis, dat anders naar de zee vloeit. Dat water kan dan weer ingezet worden bij periodes van droogte, zodat schepen op elk moment kunnen blijven varen op volle capaciteit. Ook op drie andere plaatsen staan gelijkaardige pompen. 

Eerder werden al grote pompen geplaatst aan de sluizen van Lot in Beersel, Ruisbroek in Sint-Pieters-Leeuw en sinds vandaag staat er ook één in Halle. De vierde pomp volgt nog in deelgemeente Lembeek. 

De vier pompinstallaties zullen het water opvangen, dat dan later bij grote droogte kan gebruikt worden. Dat vertelt Ben Nauwelaers van de Vlaamse Waterweg, dat de werken uitvoert. "De pompen moeten ons voorbereiden op laag water. Wanneer een schip een sluis passeert gaat er water verloren dat uiteindelijk naar de zee vloeit. Dankzij die installaties kunnen we dat water weer oppompen, om de waterstanden weer hoger te krijgen. En zo kunnen de schepen op elk moment blijven varen op het kanaal."

BEKIJK - Het Journaal ging kijken hoe de waterpompen werken:

Videospeler inladen...

Ernstige droogte

Aanleiding voor de pompen is een incident in 2019. Toen stond het water van het kanaal naar Charleroi zo laag dat schepen niet meer konden varen. Nauwelaers: "De droogte was toen zo ernstig, dat we het scheepvaartverkeer even moesten stilleggen. We hadden toen ook te kampen met een diepgangbeperking. Dat betekent dat schepen minder diep in het water konden liggen. Momenteel is dat nog niet het geval, maar als het nodig zou zijn, kunnen we de pompen meteen gebruiken."

De vier pompen langs het kanaal naar Charleroi zijn tijdelijk. Dat betekent dat ze eind augustus weer worden afgebroken. Vanaf het voorjaar van 2023 worden de definitieve installaties geplaatst. Die zullen wel niet meer zo zichtbaar zijn als deze exemplaren. Kostprijs voor de Vlaamse Waterweg is 2 miljoen euro. 

Meest gelezen