Rapper Timati neemt filialen van Starbucks in Rusland over: wie is deze "beste vriend" van Vladimir Poetin?

Na McDonalds worden in Rusland nu ook de 130 filialen van koffieketen Starbucks overgenomen. Ze komen in handen van de Russische zakenman Timoer Joenoesov, beter bekend als rapper Timati. Wie is hij en zal het een geslaagde overname worden? 

"We zullen het leger van miljoenen koffieliefhebbers niet teleurstellen." Met die woorden kondigt de 38-jarige Timoer Joenoesov de overname van de Russische Starbucks-filialen aan. De Amerikaanse koffieketen trok - net als veel andere internationale bedrijven - weg uit Rusland na de invasie van Oekraïne. 130 zaken bleven maanden leegstaan, maar daar komt nu verandering in.

Althans, als de rebranding helemaal rond is. Om een nieuwe naam en logo te vinden, schakelt Joenoesov alvast de hulp in van zijn 18,3 miljoen volgers op het socialemediakanaal Instagram. Die volgers heeft hij trouwens niet (allemaal) te danken aan zijn carrière als zakenman, maar wel aan zijn flamboyante leven als rapper Timati.

18 weken in de Ultratop

Dat leven begon toen Timati deelnam aan de Russische televisieshow "Star factory", een talentenjacht waarbij artiesten samen in een huis worden opgesloten. Timati eindigt niet als eerste, maar leert er wel zijn (ondertussen ex-)vriendin Alexa kennen en vormt met haar en nog twee andere kandidaten een nieuwe groep: Banda. 

Hij breekt door bij het Russische publiek en beslist om solo te gaan met het album "Black star". Dat is meteen zijn internationale doorbraak. Voor wie de naam bekend voorkomt: je kan Timati ook kennen van onze hitlijsten. Samen met dj Antoine scoorde hij in 2011 de hit "Welcome to St. Tropez", die bij ons 18 weken lang in de Ultratop te vinden was.

BEKIJK - De videoclip van "Welcome to St. Tropez":

Timati zet meteen ook enkele commerciële stappen wanneer hij onder het label "Black Star Wear" een kledingcollectie lanceert. Het gaat hem echter niet allemaal voor de wind want rond zijn kledij ontstaat een schandaal wanneer aan het licht komt dat hij zijn typische legeruniformen gewoon bij de Chinese webwinkel AliExpress koopt.

Poetin als "beste vriend"

Een tegenvaller, maar Timati heeft genoeg andere manieren om de aandacht van het schandaal af te leiden. Zo werkt hij aan zijn politieke relaties. Tijdens de presidentsverkiezingen van 2012 en 2018 spreekt hij openlijk zijn steun uit voor Vladimir Poetin door te verschijnen in zijn campagnevideo's. 

Ook in zijn eigen muziek windt hij er geen doekjes om. In het nummer "Moskou" zingt hij bijvoorbeeld letterlijk dat president Poetin zijn "beste vriend" is. Hij krijgt het ook voor mekaar om te mogen filmen op het Rode Plein. Het bekende plein in de Russische hoofdstad wordt daarvoor zelfs even afgezet. Het getuigt van zijn goede connecties, maar leidt niet meteen tot een beter imago als artiest. De videoclip van "Moskou" wordt immers de meest gehate Russische video met 1,4 miljoen dislikes op YouTube.

BEKIJK - De videoclip van "Moskou":

Toch zijn er volgens Geert Groot Koerkamp, correspondent in Rusland, geen aanwijzingen dat Timati Poetin steunt vanuit een politieke overtuiging. "Het is meer dat hij merkt dat het hem geen windeieren legt om goede banden aan te houden met bijvoorbeeld Poetin, maar ook met de Tsjetsjeense president Ramzan Kadirov."

Focus op zakenleven

Tegenwoordig staat de muzikale carrière van Timati op een lager pitje en focust hij zich op het leven als zakenman. "Hij heeft al enige jaren een naar verluidt goedlopende hamburgerketen in Rusland en verschillende andere voormalige Sovjetrepublieken", weet Groot Koerkamp.

Met de overname van de Starbucks-filialen zet hij een nieuwe stap, al is Groot Koerkamp niet meteen overtuigd van het commerciële succes. "We hebben het eerder gezien met McDonalds. Het bedrijf is vertrokken, dat is overgenomen door een Russische zakenman, ze hebben een nieuwe naam bedacht en zijn inmiddels van start gegaan."

Je kan een bedrijf wel overnemen, maar een bedrijf als Starbucks is niet alleen de naam

Geert Groot Koerkamp - correspondent in Rusland

"Je kan een bedrijf wel overnemen, maar een bedrijf als McDonalds, Starbucks of Ikea is niet alleen de naam. Dat is ook een bepaalde zakencultuur, een bepaalde manier van de zaak organiseren. Het is zeer de vraag of de nieuwe Russische eigenaren datzelfde kunnen doen", vraagt Groot Koerkamp zich af in "De wereld vandaag" op Radio 1.

Bovendien mag niet vergeten worden dat Rusland in een economische crisis aan het afglijden is, benadrukt Groot Koerkamp. "Mensen gaan bezuinigen en gaan steeds minder uitgeven aan bijvoorbeeld een restaurant. Dus iemand die plannen heeft om zo'n westers bedrijf over te nemen, zal zich moeten bedenken of het überhaupt wel toekomst heeft in deze situatie."

Beluister hier het volledige gesprek met Geert Groot Koerkamp uit "De wereld vandaag" op Radio 1:

TASS

Meest gelezen