2022 Anadolu Agency

Libanese koper weigert lading van eerste graanschip sinds akkoord tussen Oekraïne en Rusland wegens twijfels over kwaliteit

De lading van de Razoni, het eerste graanschip dat Oekraïne verliet na het graanakkoord tussen Rusland en Oekraïne vorige maand, is afgekeurd. Dat meldt de Oekraïense ambassade in Libanon. De Libanese koper weigerde de maïs, wegens twijfels over de kwaliteit, nadat het transport een vertraging van meer dan vijf maanden had opgelopen. Het schip moet nu op zoek naar een nieuwe afnemer en een andere haven om de vracht te lossen.

"Volgens informatie van de expediteur van het Oekraïense graan aan boord van de Razoni, weigerde de koper in Libanon de lading te accepteren vanwege de vertraging van de levering", bericht de Oekraïense ambassade in Libanon in een Facebook-bericht. ᠎"De expediteur is nu op zoek naar een andere afnemer om zijn lading te lossen, hetzij in Libanon/Tripoli of een ander land of haven."

De Razoni, die vaart onder de vlag van Sierra Leone, verliet vorige week de haven van Odessa met meer dan 26.000 ton maïs voor kippenvoer aan boord.᠎ Het schip zou normaal zondag in Libanon aankomen, maar veranderde van bestemming en ligt momenteel voor anker voor de zuidkust van Turkije, dicht bij de Turkse stad Mersin. Daar wacht het schip nu op een nieuwe bestemming.

De bestelling was met meer dan vijf maanden vertraging aangekomen, nadat er sinds het begin van de oorlog in Oekraïne geen graanschepen meer waren kunnen uitvaren. De Libanese koper, over wiens identiteit niets bekend is, twijfelde daarom aan de kwaliteit van de maïs en besloot de deal op te zeggen. Een woordvoerder van het Libanese ministerie van Economie verklaarde dat de overheid niet betrokken was bij de levering, maar dat de bestelling bedoeld was voor de private sector.

Zware dobber voor Libanese bevolking

Op 22 juli sloten Rusland en Oekraïne een akkoord met de Verenigde Naties en Turkije om de graanexport in de Zwarte Zee te hervatten.

De stopzetting van de Oekraïense graantransporten, veroorzaakt door de Russische invasie van Oekraïne, dreigde anders tot ernstige voedseltekorten en mogelijke hongersnood in bepaalde delen van de wereld te leiden. Rusland en Oekraïne zijn goed voor bijna een derde van de wereldwijde graanexport.

Voor de Libanese bevolking was de lading maïs een welgekomen opsteker geweest. De gevolgen van het conflict waren verwoestend voor het land, dat sowieso al te kampen heeft met zware economische problemen. 

In Libanon stonden Rusland en Oekraïne in voor meer dan 70 procent van de graanimport. Hoewel de maïs bedoeld was als kippenvoer, werd de vracht toch gezien als een hoopvol signaal voor de toekomst.

Volgens de laatste cijfers van de Wereldbank, zijn de voedselprijzen in Libanon met 122 procent gestegen in vergelijking met vorig jaar, het hoogste cijfer ter wereld. Door het acute tarwetekort en de prijsstijgingen staan Libanezen uren in de rij bij de bakker, in de hoop een stuk gesubsidieerd brood te bemachtigen. 

2022 Anadolu Agency

Nog meer graanschepen in de wachtrij

Sinds het vertrek van de Razoni op 1 augustus is ongeveer 243.000 ton graan uit Oekraïne geëxporteerd, al zijn er duidelijk nog heel wat uitdagingen om de Oekraïense graanexport weer op het normale niveau van 4 tot 6 miljoen ton per maand te krijgen.

Maandag is een kleiner graanschip wel met succes aangekomen in Turkije. Het gaat om het eerste schip dat zijn eindbestemming heeft bereikt. Twee andere boten die samen met dat schip waren vertrokken, zouden binnen een week op hun bestemming aankomen. 

Drie schepen vertrokken vrijdag vanuit Oekraïne naar Turkije en markten in Ierland en Groot-Brittannië. Nog eens 13 andere schepen liggen klaar om te vertrekken. Er worden geen verdere problemen meer verwacht met de andere ladingen, omdat het om verse vrachten gaat, in tegenstelling tot de maïs van de Razoni.

Meest gelezen