bron: GO! Mira

GO! Mira-school in Hamme gaat leerkrachtentekort tegen met stappenplan: “Aandacht voor welzijn leerkracht”

De Mira-school van het gemeenschapsonderwijs heeft een stappenplan ontwikkeld om een leerkrachtentekort te vermijden. In het stappenplan focust de school onder meer op het welzijn van de leerkrachten en op het aanwervingsproces van nieuwe leerkrachten.

Voor veel scholen is het leerkrachtentekort een prangend probleem. Maar in de Mira-school van het gemeenschapsonderwijs in Hamme is er geen sprake van een leerkrachtentekort. “We hadden maar drie vacatures, maar dat kwam vooral door de groei die we doormaken”, zegt Vincent Browet, directeur van de school.

De school heeft dan ook een stappenplan ontwikkeld om leerkrachten aan te werven en aan boord te houden: “Een goede aanvangsbegeleiding is heel belangrijk”, weet de directeur. “Als je begint in het onderwijs kan je namelijk niet inlopen, zoals in een andere sector. Je wordt meteen voor de leeuwen gegooid.” De school doorloopt enkele stappen: “Allereerst is de kennismaking met de collega’s heel belangrijk. Een tweede stap kan dan zijn dat de starters de ICT-middelen leren kennen, waarna ze doelgericht aan de slag kunnen gaan met de leerlingen.”

Sollicitatieprocedure

Om in een markt met een grote vraag naar leerkrachten meer personeel aan te werven, heeft de school ook aan de sollicitatieprocedure gesleuteld: “We hebben de vacatures aangepast met wervende zinsconstructies, zodat het karakter van de school echt naar boven komt”, zegt Browet. “We geven sollicitanten ook het gevoel dat ze er meteen bijhoren, door hen al kennis te laten maken met andere leerkrachten en een rondleiding te geven.”

De school zet in op het welzijn van de leerkrachten “Op die manier willen we de leerkrachten die er zijn zeker behouden, maar het komt zeker ook aan bod in de aanwerving”, aldus de directeur. “Ik vraag bijvoorbeeld naar de talenten van pas aangenomen leerkrachten, zodat ze meteen op onze talentenmuur in de lerarenkamer kunnen. Bovendien zijn de starters van dit jaar al mee op teambuilding geweest, nog voor ze les hebben gegeven.”

De directeur benadrukt dat de school een uniek project is, waarvoor sollicitanten kunnen kiezen: “We werken bijvoorbeeld vakoverschrijdend, of laten de leerlingen meewerken met heel veel projecten. Daar moeten sollicitanten bewust voor kiezen. Ik heb ook al sollicitanten gehad die nee hebben gezegd omdat het niets voor hen was,” besluit hij.

Meest gelezen