Sint-Niklaas biedt gratis rijlessen aan voor wie parkings van de stad niet in durft

In de 2 centrumparkings in Sint-Niklaas zijn de hellingen tussen de verdiepingen steil, en de parkeerplaatsen smal, en dat schrikt volgens de stad parkeerders af. Het gevolg is dat die parkings amper worden gebruikt. Daarom biedt de stad Sint-Niklaas gratis oefenlessen aan om te parkeren in de parkings aan het station en onder de Grote Markt.  

Angst voor parkeertorens met steile hellingen valt te begrijpen. Je zal maar gezwind naar boven rijden en halfweg de helling moeten remmen omdat de auto voor jou bovenaan, waar het weer plat is, blijft staan. Daar sta jij dan ook, halfweg biddend dat je niet achteruit bolt. Nochtans is "vertrekken op een helling" een onderdeel van het rijexamen. Wie een rijbewijs heeft, kan dat. Maar schepen van mobiliteit Carl Hanssens (N-VA) hoort van winkeliers dat automobilisten niet in de parkings durven. "Mensen met weinig rij-ervaring of oudere mensen rijden liever 4 keer het blokje rond."

Amper 20 tot 50 procent bezet

Schepen Hanssens betreurt dat de grote parkings maar een bezettingsgraad hebben van 20 tot 50 procent. Ze zijn gebouwd om het verminderd aantal parkeerplaatsen in de straten te compenseren: "We richten in Sint-Niklaas meer en meer straten in met meer groen en plaats voor voetgangers en fietsers. De parkeerplaatsen langs de straat worden dan afgebouwd. De parking onder de Grote Markt heeft 366 plaatsen en de parking aan de Stationsstraat 200 plaatsen, maar ze zijn amper bezet".

Auto's groter en breder

Niet alleen de angst is een beletsel om de parkings te gebruiken, er is ook nog het feit dat de auto's groter zijn dan vroeger. Ze passen amper in de smalle parkeerplaatsen. "De parkings dateren van 2002 en 2005, en intussen zijn de auto's breder en hoger geworden. Het lukt om te parkeren, maar het vereist wat moed en rij-ervaring. We denken dat met deze cursus de mensen hun angst kunnen overwinnen."  

Er zijn 2 zaken. De toegangen zien er soms beangstigend uit, en de wagens zijn de laatste jaren groter en breder geworden

Carl Hanssens, schepen van mobiliteit (N-VA)

Parkeervakken groter maken?

De parkeervakken groter maken lijkt de logische oplossing om dat probleem op te lossen, maar zo simpel is het niet, zegt de schepen. "In de parking onder de Grote Markt staan pilaren en die verzet je zomaar niet. We zitten met de structuur van het gebouw. Er komen grote werken in die parking, er komt een fietsenstalling en we gaan de uitgang wel comfortabeler maken. We kijken of we sommige plaatsen kunnen optimaliseren, maar aan de structuur kan je weinig veranderen." 

Als Sint-Niklazenaren meedoen aan de cursus en zich inschrijven bij de stad, dan krijgen ze 10 parkeerkaartjes gratis. Als jij je afvraagt hoe dat nu ook alweer moest met die pedalen en handrem en lossen en gas geven tegelijk? Op het internet vind je alvast de theorie

kasto80

Meest gelezen