Thomas Vanderveken koos drie topstukken uit het KMSKA, ontdek ze hier tot in de kleinste details

Vandaag opent - na een renovatie die 11 jaar heeft geduurd - het Koninklijk Museum voor Schone Kunsten van Antwerpen (KMSKA) maar vanavond krijgt Thomas Vanderveken de sleutels van het museum al, voor de documentairereeks "Een nacht in het museum", dit zijn de drie kunstwerken die hij graag uitlicht.

Kan je verliefd worden op een schilderij? Volgens presentator Thomas Vanderveken zeker wel. "Je hoeft zelfs niet monogaam te zijn", lacht hij. "Dat is het mooie aan liefde voor schilderijen."

Voor Canvas zocht en vond hij drie kunstwerken waarvan hij, samen met een gast, een hele avond de geheimen wil doorgronden. Bekijk hieronder de topstukken van Rubens, Fouquet en Ensor uit de museumcollectie en klik op de details om meer te weten te komen. 

Een topstuk van Rubens

Peter Paul Rubens is en blijft de chouchou van het KMSKA. Het museum bezit enkele grootse altaarstukken en toont die in de gerestaureerde Rubenszaal. "Rubens is briljant", oordeelt Vanderveken. "Wij zijn opgegroeid met Rubens in Vlaanderen, daardoor zien we er het uitzonderlijke misschien niet meer van." 

"Aanbidding door de koningen" is het uithangbord en hangt recht tegenover de ingang van de Rubenszaal. Volgens de overlevering schilderde Rubens het in 1624 helemaal alleen, in amper twee weken tijd. "Persoonlijk ken ik Melchior, die figuur in het rood, ook heel goed door "De raap van Rubens". Dat album van Suske en Wiske heeft mijn jeugd mee gekleurd", vertelt Thomas Vanderveken. 

De Madonna waar de Fransen jaloers op zijn

Van de Franse schilder Jean Fouquet zijn maar een handvol werken bewaard gebleven, en het allermooiste schilderij hangt in Antwerpen: "Madonna omringd door serafijnen en cherubijnen". Fouquet schilderde het rond 1450, als deel van een tweeluik. Het linkerdeel van het werk wordt bewaard in de Gemäldegalerie in Berlijn. Oud-burgemeester Florent van Ertborn kocht het werk in de 19e eeuw en schonk het later aan het museum.

Toen ik de Madonna van Fouquet voor het eerst zag was ik flabbergasted

Thomas Vanderveken

"Toen ik de Madonna van Fouquet voor het eerst zag was ik flabbergasted", getuigt een verliefde Vanderveken. "Ik vond het heel hip, gek genoeg. Ik keek naar iets dat moderne kunst zou kunnen zijn, maar dan geschilderd midden 15e eeuw. Vóór de ontdekking van Amerika door Columbus." Ontdek de geheimen van het topstuk door te klikken op de afbeelding hieronder:

Geen Ensor zonder maskers

"Alsof het bruine, eikenhouten interieur van de bomma vervangen wordt door design van vandaag", zo omschrijft Thomas Vanderveken een werk van Ensor met maskers. "Opeens valt er een soort licht binnen. Die maskers hebben de deur naar een andere wereld opengezet."

"De intrige" uit 1890 is zo een van die schilderijen van James Ensor waar maskers te zien zijn. Een groot contrast met zijn ander, meer realistisch werk. En een werk waar je volgens Thomas Vanderveken naar kan blijven kijken.

"Een nacht in het museum" is vanaf dinsdagavond 3 weken lang te zien op Canvas, meteen na "De afspraak". Thomas Vanderveken blijft een nacht lang in het museum, samen met Wim Willaert, Sarah Vandeursen en Jaouad Alloul. Het KMSKA heropent op 24 september.

Meest gelezen