Foto: Anne Temmerman

Léa (3) uit Gent heeft een beperking en is elke dag 4 uur onderweg naar school, maar De Lijn komt met oplossing 

Léa (3) heeft een zeldzaam genetisch syndroom en gaat sinds 1 september naar een school voor bijzonder onderwijs in Landegem, op 15 kilometer van haar woonplaats in Gent. Het busvervoer liep de eerste dagen vlot, maar door een herschikking is ze sinds vorige week 4 uur onderweg met de bus om naar en van school te geraken. De vervoersmaatschappij De Lijn was niet op de hoogte dat het om zo'n jong kind ging, en roept daarom scholen op om zoveel mogelijk details door te geven over de kinderen die busvervoer op maat nodig hebben. 

De uren dat kinderen uit het buitengewoon onderwijs soms op de bus moesten zitten, was een probleem dat vooral vorig schooljaar onder de aandacht kwam. Minister van mobiliteit Lydia Peeters (Open VLD) trok daarom voor het schooljaar 2022-2023 26,6 miljoen euro uit voor extra busvervoer en taxi's, om kinderen naar hun school voor buitengewoon onderwijs te brengen. Volgens De Lijn is het probleem voor 96 procent van de kinderen verholpen. 

Maar niet voor kleine Léa (3), die elke dag 4 uur onderweg is van en naar school in Landegem, op 15 kilometer van haar woonplaats in Gent. Haar mama, Anne Temmerman, trok daarom aan de alarmbel. "Ik begrijp dat het moeilijk is om iedereen te helpen, maar als er geen oplossing komt, moet iemand van het gezin minder of niet meer werken, en dat is nog financiële last extra voor de maatschappij", zegt ze.

4 uur onderweg voor Gent-Landegem-Gent

Léa is 3 jaar en lijdt aan een zeldzaam genetisch syndroom. Daardoor moet ze naar het buitengewoon onderwijs. "Het is een lange zoektocht geweest naar een diagnose, naar zorg, en nu ook naar een school", legt mama Anne uit. "Maar we zijn uiteindelijk bij Ten Dries in Landegem terecht gekomen. "Het oorspronkelijke traject was perfect. Léa werd om 8.20 uur opgepikt om naar school te gaan. Maar ineens werd de puzzel herlegd en kregen we bericht dat ze om 7.00 uur wordt opgehaald." Daardoor is het meisje elke dag 4 uur onderweg naar en van school. 

Nog 2 andere kinderen

"Zelf rijden, lukt niet", gaat Anne verder. "We werken allebei en hebben nog 2 kinderen die naar school moeten." En ook de school kan geen oplossing bieden: "De school geeft de namen door van de kinderen die vervoerd moeten worden, maar heeft zelf geen inspraak in het leggen van de vervoerspuzzel. De bevoegdheid ligt bij De Lijn en minister Peeters", vervolgt ze. 

Foto: Anne Temmerman

Het klinkt misschien cru, maar het voelt voor ons aan als pestbeleid

Anne Temmerman, mama van Lea (3)

"Begrijp me niet verkeerd", verduidelijkt Anne. "We vinden het recht op busvervoer voor kinderen uit het buitengewoon onderwijs naar de dichtsbijzijnde school een zeer welkom recht. Maar als het zo gebeurt, is het niet aangenaam." Volgens Anne is het efficiënter herschikken van de puzzel de enige oplossing. "Het klinkt misschien een beetje cru, maar voor ons voelt het verschuiven van Léa haar uurrooster aan als pestbeleid. Als de overheid zegt dat het probleem voor de meerderheid van de kinderen opgelost is en Léa doet er 2 uur over om 15 kilometer te doen, dan heb ik toch m'n twijfels over de realiteit van wat de overheid zegt."

Als ze willen dat we blijven werken en geen extra last worden voor de gemeenschap, moet de ondersteuning efficiënter

Anne Temmerman, mama van Lea (3)

Anne Temmerman wil ook benadrukken dat het niet enkel om het busvervoer gaat, maar dat ze een veel breder probleem wil aankaarten. "De bus was de druppel, want er zijn nog veel andere zaken in het zorgtraject van zo'n kind", besluit ze. "Ik denk dat iedereen ervan overtuigd is dat gezinnen niet zelf gekozen hebben voor de beperking van hun kind, ook de maatschappij niet. Maar als ze willen dat gezinnen zoals ons het hoofd boven water houden, en ook aan het werk blijven en niet meer lasten zijn voor de gemeenschap, dan denk ik dat een beetje efficiëntere ondersteuning een basisbehoefte moet zijn."

Binnenkort pikt een taxi Lea thuis om 8.15 uur op, een half uurtje later is ze op school

Karin Van de Sype, woordvoerder De Lijn

Vervoersmaatschappij De Lijn is intussen op de hoogte van het probleem en heeft ook voor een oplossing gezorgd. Karin Van de Sype van De Lijn: "In het begin  van het schooljaar zijn er vaak nog wijzigingen omdat er nog lastminute inschrijvingen zijn. Dan moet het vervoersplan aangepast worden, omdat iedereen leerlingenvervoer moet krijgen. In Léa haar geval betekende dat ze ineens als eerste op de bus zat, en dus al vroeg moest opstappen. In het begin stapte ze als laatste op." Bovendien zorgen wegenwerken er nu sinds kort voor dat haar bus nog langer onderweg is door de files daar. 

Ook leeftijd belangrijk

Wat De Lijn niet wist, is dat Léa nog maar 3 jaar is. "Daar waren wij niet van op de hoogte. Wij krijgen enkel namen en adressen door van de school", zegt Van de Sype. "Maar dat een kindje van 3 jaar zo lang op de bus moet zitten, is niet ok. Met dit in het achterhoofd hebben we voor een oplossing gezorgd. Binnenkort zal Léa haar schoolvervoer met een taxi gebeuren. Net zoals voor nog 4 andere kinderen. De taxi komt haar om 8.15 uur oppikken, en om om 8.45 uur is ze op school."

Alleen als we van de scholen genoeg details over de leerlingen krijgen, kunnen we het vervoer op maat optimaliseren 

Karin Van de Sype, woordvoerder De Lijn

"Geef zoveel mogelijk info om dit te vermijden"

De Lijn wil daarom ook een oproep doen naar scholen om zoveel mogelijk gegevens door te geven om het leerlingenvevoer zo optimaal mogelijk te laten verlopen. "We vervoeren elke dag 34.000 schoolkinderen, voor ons onmogelijk om voor al die kinderen in detail te gaan. We willen ons best doen om vervoer op maat te voorzien, maar dan moeten de scholen ons ook op de hoogte brengen van speciale noden, zoals bijvoorbeeld in dit geval de leeftijd. Dan kunnen we daar rekening mee houden," besluit Karin Van de Sype.   

kasto80

Meest gelezen