Debuutfilm van Gentse skaters opgepikt door toonaangevend Amerikaans skateboardmagazine

De debuutfilm van een Gentse skateboardwinkel prijkt op de website van Thrasher Magazine, een toonaangevend magazine binnen het skatersmilieu. Het is de eerste keer dat Belgische, niet-professionele skaters worden opgepikt door het magazine. “Thrasher is de heilige graal”, reageert uitbater Mohamed Saouti van de Gentse skateboardwinkel. “Het is zowat het hoogste doel dat je kan bereiken in de skateboardwereld. Betere publiciteit voor een video bestaat er niet.”

Meer dan 6 jaar timmerden de Gentse skateboarders aan hun video. Ze reisden naar Spanje, Frankrijk en Duitsland voor ‘clips’ die ze uitsluitend op straat filmden. Intussen meden ze alle skateparken, want zo hoort dat voor een ‘full-length skatevideo’. In zo'n video komen filmpjes voor van zo goed als iedereen die gesponsord wordt door de winkel (skateshops sponsoren skaters, vormen teams en nemen deel aan wedstrijden). Een hele opgave want reizen, filmen en monteren kost geld en tijd. En dan is er nog het Belgische weer dat regelmatig roet in het eten heeft gegooid.

“Na 2000 heeft geen enkele Gentse skateshop nog een volwaardige skatevideo uitgebracht”, herinnert Mohamed Saouti zich. ”In Antwerpen heb je een gekende skateshop die ook enkele volledige films op zijn naam heeft. Maar ook die dateren al van een tijdje geleden.” Mohamed Saouti opende zelf zeven jaar geleden ‘Curb Skateshop’ langs de Nederkouter in hartje Gent. Na een tweede vestiging in Aalst volgde onlangs nog een derde zaak in Sint-Niklaas.

Uitgesteld door corona

Initieel was de film van Saouti gepland voor 2020, maar de coronacrisis stak daar een stokje voor. “Ik wilde een volwaardige premiere. Met een vertoning en een publiek”, licht Saouti toe. “Dat kon niet in 2020. Maar deze zomer is dat dan toch gelukt in de KASKcinema.”

En dat loonde de moeite. Want Thrasher Magazine pikte intussen de video op. Hoe de Gentse skaters dat hebben klaargespeeld? "Onze distributeur staat in contact met Thrasher en degenen die over de website gaan. Via hem hebben we onze video doorgespeeld", vertelt Saouti. "Betere publiciteit voor een video bestaat niet. Ons team bestaat grotendeels uit jonge gasten. De meesten zijn tussen de 17 en de 27 jaar jong. Voor hen is dit een enorme opsteker.”


Meest gelezen