Van 95 tot 220 euro voor dezelfde taxirit: “Taxichauffeur mag nu zelf zijn prijs bepalen”

Vroeger was het duidelijk: of je in een stad nu taxibedrijf A of B belde, je betaalde evenveel voor een rit. Maar sinds de taxihervorming van 2020 zijn er geen zekerheden meer. “Mijn tante betaalde voor een taxirit van Antwerpen naar Gent 220 euro, de terugrit met een ander taxibedrijf kostte er maar 95”, vertelt Lut bij "De inspecteur" op Radio2. 

Van Antwerpen naar Gent is exact even ver als van Gent naar Antwerpen. Toch rekent een Antwerpse taxifirma voor die rit 220 euro aan, en een Gents taxibedrijf maar 95. Lut Van Eenaeme vraagt zich af hoe dat kan.  

“Mijn bejaarde tante nam de taxi naar ons huis om naar een begrafenis te komen. Ze had de heenrit al dagen op voorhand geboekt, en toch rekende dat Antwerpse taxibedrijf dat forse bedrag aan”, zegt ze. “Terwijl een Gents taxibedrijf minder dan de helft vroeg, terwijl we hen nota bene pas na de begrafenis belden.”

Waarom is het ene taxibedrijf meer dan dubbel zo duur als het andere? Ik heb het gevoel dat ze misbruik maken van kwetsbare mensen. 

Luisteraar Lut Van Eenaeme bij De Inspecteur

Verschillende oorzaken

“Er zijn inderdaad verschillen tussen de prijzen van taxibedrijven, en die kunnen een aantal oorzaken hebben”, zegt Pierre Steenberghen van de Nationale Groepering voor Taxibedrijven. 

Er kan bijvoorbeeld een logistieke verklaring zijn. “Misschien paste de rit toevallig goed in de planning van het Gentse bedrijf, omdat hun taxi niet leeg terug hoefde te rijden.” 

Maar de hoofdoorzaak van de uiteenlopende tarieven ligt bij de taxihervorming van 2020. “De wetgeving bepaalt dat straattaxi’s geen vaste tarieven meer moeten hanteren”, zegt Steenberghen. “Elke taxi mag voortaan zijn eigen prijs bepalen, volgens de principes van de vrije markt. Omdat prijsafspraken niet toegelaten zijn, krijg je dus verschillen.”

Met de taxihervorming van 2020 heeft de Vlaamse regering het 'Uber-systeem' geïntroduceerd in de hele taxisector: vrije prijzen in een markt die voortdurend in beweging is. 

Pierre Steenberghen van de Nationale Groepering voor Taxibedrijven

Die taxihervorming kwam er in Vlaanderen als reactie op de werkwijze van taxidienst Uber. “Vroeger werkte elke officiële taxi verplicht met een vast tarief, dat bepaald werd door de gemeente. Diensten als Uber ontsnapten daaraan. Door de nieuwe wetgeving vallen ook de Uber-taxi's onder dezelfde regels. Alle gewone straattaxi’s hanteren nu een vrije tarifering.” 

Vraag en aanbod

Dat vrijemarktprincipe zorgt er wel voor dat je als klant op sommige momenten meer betaalt dan vroeger.  

“Op bepaalde uren van de dag is de vraag groter en ligt dus ook de prijs hoger. Ook op bijvoorbeeld een stakingsdag van het openbaar vervoer zullen taxi’s duurder zijn”, zegt Steenberghen. “Dat geldt trouwens evengoed voor de Ubers..” 

Komt daarbij dat de taxisector met een schaarste kampt. “De coronacrisis heeft er flink ingehakt. We zitten momenteel nog steeds met 20 à 30 procent te weinig voertuigen. Dat zorgt voor langere wachttijden en hogere prijzen, ook bij Uber.”

Er is geen maximumtarief in Vlaanderen. Wil je voor een bepaalde dag een taxi boeken? Bel dan een aantal bedrijven op en vergelijk de prijzen. 

Pierre Steenberghen van de Nationale Groepering voor Taxibedrijven

Beter gecontroleerd

De nieuwe wet ging in 2020 in, maar dat betekent niet dat elke taxi vandaag al onder het nieuwe regime valt.  

“We zitten in een overgangsfase”, verduidelijkt Steenbergen. “Ongeveer de helft van alle straattaxi’s in Vlaanderen bepaalt op dit moment zijn eigen prijs. Dat komt doordat sommige chauffeurs blijven rijden met hun oude vergunning. Ze mogen dat ook, maar moeten dan wel het bijhorende vaste tarief blijven hanteren."

Tegen ten laatste eind 2024 zijn alle oude vergunningen verlopen. Vanaf dan bepaalt dus élke straattaxi zijn eigen tarief. “Maar dat wil niet per se zeggen dat die chauffeurs woekerprijzen vragen”, stelt Steenberghen gerust. “Grote taxibedrijven hebben een naam en imago hoog te houden, die zullen dus niet overdrijven.” 

Chauffeurs die volgens de nieuwe regels rijden, worden door de overheid nauwlettend in de gaten gehouden. “Ze moeten in real time allerlei gegevens doorsturen naar een server. Zo weet de Vlaamse overheid op elk moment waar elke taxi zich bevindt, of er een klant aanwezig is en hoeveel die betaalt”, zegt Steenberghen. “Het systeem is nog witter dan de witte kassa.”

De nieuwe regels gelden voor alle straattaxi’s in Vlaanderen. Maar als je een taxi neemt aan bijvoorbeeld een station, betaal je meestal wel een vast tarief. 

Pierre Steenberghen van de Nationale Groepering voor Taxibedrijven

Soms betaal je wel een vaste prijs

Er is wel een uitzondering op de regel: taxi’s op vaste standplaatsen moeten zich wel aan opgelegde tarieven houden. “Het gaat dan om taxi's die in een rij staan te wachten aan bijvoorbeeld een luchthaven of een station. Die chauffeurs moeten daarvoor een machtiging vragen aan de stad. Het gemeentebestuur bepaalt het tarief dat ze moeten hanteren.” 

Op dat vlak is Antwerpen wel een uitzondering. “Daar heeft de bevoegde schepen het vaste tarief verworpen. Iedere Vlaamse taxi mag daar aan het station gaan staan en zijn eigen tarief kiezen.”

Zo betaal je de beste prijs voor je rit

Weet je dat je over enkele dagen een taxi nodig hebt? Bel dan nu al om de rit te boeken. “Het taxibedrijf kan dan de rit beter inplannen, dus de kans is groter dat je een lagere prijs betaalt.” 

Als je meteen een rit wil, loop je het risico een hogere prijs te betalen op basis van de vraag en het aanbod van dat moment. “Dan bel je misschien best aantal bedrijven om prijs te vergelijken”, zegt Steenberghen. 

Ben je niet tevreden over de dienstverlening of de prijs? Dan kun je een klacht indienen. “De Vlaamse overheid voorziet dat je daarvoor terechtkan bij de gemeente (in de praktijk meestal bij de lokale politie). Als je klacht niet opgelost raakt, kun je naar het Vlaams Klachtenorgaan stappen”, zegt Steenberghen.

Meest gelezen