Phil Collins verkoopt al zijn muziekrechten voor 300 miljoen dollar: waarom doen zoveel artiesten dat?

De Britse popmuzikant Phil Collins verkoopt al zijn muziekrechten aan een muziekuitgever voor 300 miljoen dollar. Het gaat zowel om de rechten van zijn solocarrière als die van zijn nummers voor de rockgroep Genesis. Met die stap volgt Collins het voorbeeld van verschillende andere grote muzikanten als Bob Dylan, Sting en Bruce Springsteen. In "Laat" legt Luc Gulinck, jurist gespecialiseerd in auteursrecht, uit waarom sterren dat precies doen. 

"Another Day In Paradise", "I Can't Dance" of "Land of Confusion" om maar enkele nummers van Phil Collins en Genesis te noemen. Dikke hits vaak, en daar had Concord Music ook een dikke prijs voor over. De muziekuitgever betaalde er meer dan 300 miljoen euro voor. Toch is Collins lang niet de eerste die zo'n deal sloot. 

Zo verkocht Bob Dylan zijn hele liedjescatalogus aan Universal voor 300 à 400 miljoen dollar. Net iets minder, maar nog altijd 100 miljoen dollar, kreeg rocklegende Stevie Nicks voor de verkoop van haar rechten. Ook de Colombiaanse popzangeres Shakira kreeg vorig jaar nog miljoenen voor haar 145 nummers en wereldhits als "Wherever, whenever" en "Hips don't lie". En zo gaat het lijstje van sterren die hun rechten -en dus ook permanente bron van inkomsten- verkopen nog een tijdje door. 

Liever een grote som in één keer

“Het zijn allemaal artiesten met een vruchtbare carrière die al enkele decennia heeft geduurd", legt Luc Gulinck, gespecialiseerd in muziekrechten uit. "Je moet het zien als een erfenisregeling. Artiesten gaan kijken hoe ze het geld dat normaal over decennia zou binnendruppelen, sneller bij elkaar krijgen. Dan sluiten ze zo’n overeenkomsten met muziekuitgevers of investeringsfondsen af."

Dat artiesten hun rechten verkopen heeft volgens Gulinck verschillende redenen: “Vaak kunnen er feitelijke dingen meespelen. In het geval van Phil Collins wordt gezegd dat er een echtscheiding hangende is. Bij Shakira bijvoorbeeld waren er problemen met de Spaanse fiscus. Maar het is vooral naar erfgenamen toe een zekerheid dat de rechten na overdracht door de andere partij geëxploiteerd worden."

Hoe wordt de waarde van de rechten bepaald?

De waarde van de rechten wordt volgens Gulinck allesbehalve met de natte vinger bepaald. "Daar wordt een serieuze audit gedaan door een batterij boekhouders en juristen. Die gaan dan kijken wat die rechten de afgelopen drie of vijf jaar hebben opgebracht. En daar gaat men dan een voorspelling op loslaten. Dat zijn ingewikkelde berekeningen.”

BEKIJK - "Waarom is de muziek van Collins (71) nog 300 miljoen euro waard?":

Videospeler inladen...

Meer dan ooit investeren muziekbedrijven dus in publicatierechten van (vooral oudere) artiesten. Simpelweg omdat er geld mee te verdienen valt. Wie de muziekrechten op bepaald werk in handen heeft, bepaalt volledig wat er met die muziek gebeurt. Welke platen opnieuw worden uitgebracht, welke nummers gebruikt kunnen worden in reclamespots of films, tot welk aanbod er op streamingdiensten komt. 

Veel muziek wordt ook herontdekt door jongere generaties

"Ik denk dat Collins die 300 miljoen euro wel waard is. Veel muziek wordt ook herontdekt door jongere generaties", aldus Gulinck. "We zagen het onlangs ook bij Metallica in de reeks “Stranger things”. Er zijn niet alleen de streamingsdiensten, maar er is ook TikTok, er zijn games, er is reclame. Op die manier gaat de jonge generatie die muziek ook leren kennen, en blijft die dus in trek.” En aan muziek die nog jarenlang mee kan, valt een mooie som geld te verdienen.

Net omdat er vandaag de dag zoveel kanalen zijn waarop muziek verspreid en gebruikt wordt, is het voor artiesten best een zware opdracht om al die inkomsten nog zelf te beheren. "En dan moet je gaan kijken naar firma’s die daar de middelen voor hebben. Die dat soort data kan verwerken en er de berekeningen mee kan doen die nodig zijn om het geld uit te keren. Dat vergt een zekere knowhow en niet alle artiesten of erfgenamen zijn bereid om dat te doen", besluit Gulinck. 

BEKIJK - Het volledige gesprek met Luc Gulinck, jurist gespecialiseerd in auteursrecht, in "Laat":

Videospeler inladen...

Meest gelezen