NMBS vervangt houten banken in Brussel-Noord door zitjes van metaal: keuze voor veiligheid en comfort of pesterij voor daklozen?

Bij de renovatie van het Noordstation in Brussel verdwijnen de gekende houten banken van de perrons. In de plaats komen individuele zitjes in metaal, mét tussenschotten. Op sociale media klinkt veel kritiek: velen vinden de nieuwe zitjes lelijk of menen dat ze er komen om daklozen weg te pesten. De NMBS spreekt over “een keuze voor de veiligheid en het comfort.”

De houten banken zijn de voorbije weken verwijderd van de perrons van Brussel-Noord. Als alternatief staat er nu een nieuw metalen exemplaar voor wachtende reizigers. En dat vinden veel pendelaars maar niets, blijkt op sociale media.

“Het Noordstation in Brussel had prachtige houten banken om stijlvol op de trein te wachten. Gemaakt voor de eeuwigheid, maar vervangen door deze mensonvriendelijke monstruositeiten,” schrijft Pieter Fannes uit Schaarbeek van actiegroep Heroes for Zero op Twitter. “Wie is verantwoordelijk voor deze architecturale misdaad?”, vraagt VTM-journalist Robin Ramaekers zich af. “Jammer dat de warmte weg is,” schrijft iemand. “De nieuwe banken zijn gatlelijk, punt,” besluit een ander.

Spoorwegmaatschappij NMBS verdedigt zich via Twitter dat de oude banken niet meer pasten in “de veranderende verwachtingen van onze reizigers en de maatschappelijke uitdagingen van morgen.” Aan BRUZZ zegt NMBS-woordvoerder Dimitri Temmerman dat de nieuwe banken er zijn gekomen “in functie van de veiligheid en het comfort van de reizigers.”

Hij benadrukt dat bij de renovatie van de rest van het station, zoals de vernieuwde grote hal, zoveel mogelijk rekening is gehouden met de originele architectuur. “In de stationshal vinden we dat geslaagd, maar voor de perrons hebben we inderdaad gekozen om de banken te vervangen,” zegt Temmerman. “Daarom hebben we begrip op de commentaar die er nu komt.”

Buitenslapers

Een echte uitleg over de nood van vervanging komt er verder niet. De metalen banken op de perrons hebben wel tussenschotten. Rechtop zitten is dus mogelijk, languit liggen niet. Veel commentaar richt zich dan ook op het “wegpesten” van dakloze mensen, die weleens buiten op de banken slapen. “Het heet defensive architecture, verhinderen dat erop geslapen wordt,” zegt schrijver Joost Vandecasteele via Twitter.

In en rond het Noordstation verblijven al jaren heel wat dakloze vluchtelingen, die er soms ook overnachten. Daklozenadministratie Bruss’Help telde tot voor de zomer gemiddeld een 30-tal personen per nacht in het stationsgebouw, onder meer op de perrons. “Sinds het begin van dit schooljaar merken we een striktere veiligheidspolitiek van de NMBS in het Noordstation,” zegt Bruss’Help-directeur François Bertrand. “Zowel door het nieuwe meubilair als door de veiligheidsagenten van Securail, die mensen vaker vragen te vertrekken.”

De NMBS zegt dat hun politiek niet is veranderd en dat de Securail-agenten net op zoek gaan naar betere opvangplaatsen in de rest van de stad. “Zij staan in contact met de officiële hulporganisaties, voor het welzijn van die mensen zelf,” zegt Temmerman. “Wij vinden stations niet de juiste plek om te overnachten, maar het is nooit de bedoeling om mensen aan hun lot over te laten.”

Tweedehands verkocht

Of de nieuwe banken in die politiek kaderen, wil de NMBS niet gezegd hebben. In 2019 werden de banken in de grote hal van het Noordstation ook al vervangen door individuele zitjes, zij het wel in hout. Daarop kwam toen niet zo’n luide commentaar. “Die nieuwe banken in de grote hal waren niet geschikt voor buiten,” zegt Dimitri Temmerman. Dus werd het daar metaal.

De liefde van de reizigers voor de originele houten banken bleek ook uit hun snelle verkoop. NMBS had de banken aan Rotor Deconstruction gegeven, een Brussels bedrijf dat tweedehands bouwmateriaal verkoopt. Ze waren in een mum van tijd weg. “Voor de banken die nog moeten worden afgebroken, moeten we nog bekijken wat we ermee doen,” besluit NMBS. Rotor DC kan niets kwijt over het type koper.

Meest gelezen