Paniek na virale foto op Twitter: worden vliegtuigvleugels hersteld met ducttape?

Worden vliegtuigvleugels hersteld met ducttape? Die vraag stellen veel mensen zich nadat op Twitter een foto viraal ging van een vliegtuig vol klevers. André Berger van TUI benadrukt in "Nieuwe feiten" op Radio 1 dat de tape niet dient voor reparaties en dus geen veiligheidsrisico's inhoudt. Waar het dan wel mee te maken heeft? Afbladderende verf...

Paniek op Twitter na een post van de Australische operazanger David Wakeham. Wakeham zat in een vliegtuig en nam door het raam een foto van de vleugel van het toestel. Resultaat: een beeld dat niet meteen geruststellend is zo net voor het opstijgen, want de vliegtuigvleugel was op verschillende plaatsen beplakt met wat lijkt op ducttape.

Wakeham haalde de foto ondertussen offline, maar hij was al viraal gegaan en is zo terug te vinden via verschillende andere Twittergebruikers:

Wat is er aan de hand? Het Radio 1-programma "Nieuwe feiten" zocht het uit en ging aankloppen bij André Berger, hoofd vliegoperaties en training van TUI. "Wel, er is een probleem met moderne vliegtuigen die gemaakt zijn van een nieuw materiaal. Het gaat om een composietmateriaal en ook de verf die daarvoor gebruikt wordt, is nieuw", vertelt Berger.

Afbladderende verf

"Het heeft te maken met de adhesie, de kleefkracht van de verf op die kunststofromp of -vleugel. Dat is een probleem dat zich wereldwijd voordoet waardoor de verf loslaat. Om die afbladdering tegen te gaan, plakt men er tijdelijk tape op. Dat is tape die geschikt is om bij hoge snelheden op het toestel te blijven hangen uiteraard."

Het gaat om speed tape, een tape die wel vaker wordt gebruikt in de vliegwereld omdat hij dus bestand is tegen hoge snelheden, maar ook allerlei weersomstandigheden. "Hij heeft echt een speciale kleefkracht om niet los te komen", weet Berger.

Geen veiligheidsprobleem

Berger benadrukt dat er geen enkel probleem is voor de veiligheid van passagiers. "Het is een cosmetisch probleem, maar ik begrijp natuurlijk dat klanten die naar buiten kijken en een vleugel vol klevers zien, zich vragen stellen. Vroeger was het inderdaad zo dat de verflaag op het aluminium ook een belangrijke beschermende functie had, maar dat is bij die nieuwe materialen niet meer het geval."

Het vliegtuig op de foto is een Boeing 787, maar ook Airbus heeft blijkbaar problemen met loskomende verf. "Er is in de industrie grote discussie tussen verschillende luchtvaartmaatschappijen. De kwaliteit voldoet gewoon niet dus er moet bekeken worden hoe dit opgelost kan worden. Qatar Airways heeft zelfs een rechtszaak aangespannen bij Airbus, maar wij zullen dat niet doen."

BELUISTER - Het volledige gesprek met André Berger van Tui uit "Nieuwe feiten" op Radio 1:

Meest gelezen