Haven van Antwerpen en PSA Antwerp gaan Europa terminal en kaaimuur vernieuwen: "Voor schepen tot 400 meter"

De haven van Antwerpen en havenbedrijf PSA Antwerp hebben vandaag het startschot gegeven voor de vernieuwing van de kaaimuur van de Europa terminal en de terminal zelf. Die werken gaan 9 jaar duren en zullen 335 miljoen euro kosten. Ze moeten ervoor zorgen dat ook de grootste schepen kunnen aanmeren en dat de haven groener wordt.

De Europa terminal is de eerste getijdenterminal in de haven van Antwerpen die in 1990 in gebruik werd genomen. Dat betekent dat de terminal gewoon aan de oever van de Schelde ligt en schepen niet door sluizen moeten om er te geraken. Zo kunnen ze veel tijd uitsparen. Maar die schepen worden steeds groter. Daarom dringt de vernieuwing van de kaaimuur en de terminal zich nu op.

2,4 miljoen containers

"Het huidige maximum is een schip van ongeveer 330 meter, dat 10.600 containers kan vervoeren", zegt Jurgen De Wachter, general manager van PSA Antwerp. "Dat aantal gaat meer dan verdubbelen. Nu zijn de grootste schepen ter wereld 400 meter lang en kunnen ze 24.000 containers vervoeren. Ook die gaan in de toekomst aan de Europa terminal kunnen aanleggen. We zien dit als een essentieel project om te kunnen groeien. We gaan van een maximale capaciteit van 1,7 miljoen containers naar 2,4 miljoen."

Het is goed voor de economie, voor de haven, voor onze klanten en ik denk ook voor het milieu

Jacques Van der Meiren, CEO Port of Antwerp-Bruges

De nieuwe kaaimuur, die 1.200 meter lang zal zijn, moet ervoor zorgen dat dus grotere schepen sneller behandeld kunnen worden. "Containers worden niet meer achter de sluizen behandeld, maar ervoor. Maar een dok zoals het Deurganckdok is een eindje verder", zegt Jacques Vandermeiren, CEO van Port of Antwerp-Bruges. "Het slepen en het beloodsen duurt dus langer. We wisten dus dat deze investering eraan kwam. Maar we zijn er blij mee, want het is goed voor de economie, voor de haven, voor onze klanten en ik denk ook voor het milieu. We gaan hier efficiënter kunnen werken, maar ook op een duurzamere manier, want er zal minder uitstoot veroorzaakt worden."

De werkzaamheden zijn wel een hele uitdaging. "Je werkt op de Schelde. Je moet niet alleen rekening houden met de getijden, maar ook met de stroming en met andere schepen die voorbij varen. Het zal een hele uitdaging worden, tijdens maar ook na de werken, voor onze sleepdiensten en de loodsen."

We gaan de kademuur ook anders oriënteren, omdat we hier op het smalste stuk Schelde zitten

Jurgen De Wachter, PSA Antwerp

Omdat er schepen zullen blijven varen, en omdat de terminal ook zal openblijven, worden de werken in 3 fases uitgevoerd, wat in totaal 9 jaar zal duren. "Er zal altijd maar een derde van de terminal buiten dienst zijn", zegt De Wachter. "We gaan de kaaimuur ook anders oriënteren. Dat wordt een huzarenstukje, maar dat is nodig omdat we hier op het smalste stuk van de Schelde zitten. Als we hier grote schepen willen leggen en er moeten tegelijkertijd grote schepen naar het Deurganckdok kunnen passeren, dan moeten we die kaaimuur in een andere hoek leggen." 

Naast de werken aan de kaaimuur gaat PSA ook nieuwe kranen en gebouwen installeren op de terminal. "Als de werken klaar zijn, gaan we hier met de grootste generatie kranen werken. Daarmee maken we de terminal klaar voor de toekomst en vergroenen we." Zo zal er meer op elektriciteit gewerkt worden en komen er ook windmolens.

Meest gelezen