Lidl Nederland bant groenten die met vliegtuig worden ingevoerd: voor het klimaat of voor de schone schijn? 

De supermarktketen Lidl in Nederland verkoopt voortaan geen fruit en groenten meer die met het vliegtuig worden ingevoerd. Zo wil de keten haar impact op het klimaat verminderen. Welke impact heeft dat besluit op de CO2-uitstoot van het voedseltransport? En maakt Lidl hiermee het verschil?

Het hele jaar door vind je in onze supermarkten een rijk aanbod aan groenten en fruit, zelfs in de winter. Toch stellen we ons zelden de vraag over hoe die producten in de rekken van onze supermarkten belanden. Zo worden jaarlijks grote hoeveelheden groenten en fruit naar België verscheept of overgevlogen vanuit het buitenland. Dat heeft echter een grote, negatieve impact op ons klimaat. 

Om die impact te verminderen wil de supermarktketen Lidl in Nederland voortaan geen ingevlogen fruit en groenten meer verkopen. Welke impact heeft dat besluit op de CO2-uitstoot van het voedseltransport? En maakt Lidl hiermee het verschil?

“Er zijn verschillende perspectieven om naar dat initiatief van Lidl te kijken”, antwoordt Tessa Avermaete, experte duurzame voeding aan de KU Leuven. “Voor de supermarkt op zich lijkt me dit best een goede keuze. De consument is bezorgd om de grote uitdagingen die op ons afkomen, waaronder ook klimaatverandering. Een vliegtuig met voedsel dat van ver komt, spreekt voor heel wat mensen tot de verbeelding. Het buikgevoel zegt snel dat het wel heel weinig duurzaam zal zijn. Op die manier raakt de supermarkt een gevoelige snaar bij de consument, die het gevoel zal hebben iets goed te doen.”

Maar veel zal de consument er niet van merken, er is namelijk weinig voedsel dat per vliegtuig wordt getransporteerd. Zelfs het voedsel uit andere continenten komt doorgaans niet overgevlogen. Het gaat voornamelijk over aspergetips en peulvruchten, maar die zijn enkel verantwoordelijk voor minder dan 0,2 procent van het wereldwijde voedseltransport. De impact van de maatregel is dus heel beperkt. 

Grote wereldwijde impact van voedsel op het klimaat

“Zeker als je het vergelijkt met de impact van voedsel als geheel op de broeikasgastuitstoot”, gaat Avermate verder. “Het gaat om een kwart van de uitstoot wereldwijd, dus de bijdrage aan de klimaatverandering is wel degelijk groot. Maar het transport voor voedsel neemt minder dan 6 procent voor haar rekening. Het grote verschil zit bij landbouw en landgebruik.”

We denken snel dat als een product van ver komt, de impact op het klimaat heel groot is. Dat is - opnieuw - een misleidend buikgevoel. “Het is belangrijk dat voedsel geproduceerd wordt op een geschikte locatie, met de juiste bodem. Dan kan het voedsel uit Marokko duurzamer zijn dan het voedsel dat we zelf zouden telen.” Het is als consument vaak moeilijk om die berekening zelf te maken. 

Balance is key

Wat moet je als burger dan wél doen om een bijdrage te leveren aan het klimaat? “De oplossing ligt op je bord”, klinkt het bij Avermate. “Een gezond en gevarieerd dieet is belangrijk. Hetzelfde geldt voor de verhouding tussen dierlijke en plantaardige producten. Dierlijke producten hebben een grotere milieu-impact dan de plantaardige tegenhanger. Of we nu allemaal vegetariër of veganist moeten worden? Neen, we moeten wel de juiste balans zoeken.

Beluister hier het gesprek met Tessa Avermaete, experte duurzame voeding aan de KU Leuven, in "De Ochtend" op Radio 1:

Meest gelezen