Videospeler inladen...

Wouter Mouton kleefde hoofd vast aan "Meisje met de parel": "Het was illegaal, maar veel maatschappelijke veranderingen komen door verstorende acties"

De drie Belgen die in Nederland zijn opgepakt omdat ze actie hebben gevoerd bij "Meisje met de parel" van Johannes Vermeer, zijn weer vrijgelaten. Een van hen is Wouter Mouton, die zijn hoofd aan het schilderij vastlijmde. In "VRT NWS laat" legt hij uit waarom hij dat deed.

In het Mauritshuis in Den Haag hebben Belgische klimaatactivisten eind oktober actie gevoerd aan het schilderij "Meisje met de parel" van Johannes Vermeer. Het schilderij, dat achter glas zit, raakte niet beschadigd. Drie Belgische activisten, die bij de organisatie "Just Stop Oil" horen, werden wel opgepakt. Ze kwamen na 3 weken in de gevangenis weer vrij. 

BEKIJK - In de aanloop naar de klimaattop in Sharm-el-Sheikh hebben verschillende klimaatactivisten actie gevoerd aan bekende schilderijen in musea:

Videospeler inladen...

Wouter Mouton was een van de drie activisten. Hij lijmde zijn hoofd aan "Meisje met de parel" vast en heeft daar ook na drie weken in de cel geen spijt van, vertelt hij in "VRT NWS laat". "In mijn opinie was dit het zeker waard", zegt hij. "De enige reden waarom ik deze acties overweeg en uitvoer, is om aandacht te vragen voor het grootste probleem uit de geschiedenis van de mensheid. Dat blijkt uit de cijfers van het IPCC, de Intergouvernementele Werkgroep inzake Klimaatverandering. In dat opzicht prijs ik mezelf gelukkig dat ik de kans heb om dergelijke acties te doen."

Verstorende acties

De rechter oordeelde dat de actie een grens heeft overschreden en dat begrijpt Mouton. “Wat ik gedaan heb, is illegaal, maar ik denk dat heel veel maatschappelijke veranderingen er slechts gekomen zijn omdat mensen verstorende acties deden, vreedzaam uiteraard. Ik verwijs graag naar de acties van Gandhi, Rosa Parks, de suffragettes of de Arabische Lente."

De maat is volgens hem vol. “We zijn op weg met het gas vol open richting 1,5 graden. Dat is het punt dat algemeen beschouwd wordt als het onomkeerbaar punt.” Op de vraag waarom schilderijen worden geviseerd om de boodschap over te brengen is het antwoord: "Het is uit pure wanhoop en depressie omdat ik merk dat al de andere actiemiddelen niet werken. Ik hoor weer het verslag van Sharm-el-Sheikh, ik heb mijn geloof daarin verloren. Net als mijn geloof in betogingen, groen stemmen enzovoort."

“Ik voel me als activist gedwongen om dergelijke acties te doen omdat het de enige manier is waarvan ik merk dat daar media-aandacht naar gaat. Ik betwijfel dat ik hier zou zitten als ik dat niet had gedaan.” 

Ik ben bereid veel te offeren voor de toekomst van mijn dochter

"Bevuilen van glas"

Mouton ziet wel in dat de meerderheid van de bevolking zulke acties niet begrijpt. “Er is geen rechtstreekse link tussen het schilderij en de klimaatstrijd, we hebben dat zo goed mogelijk proberen te duiden door een statement voor te dragen." Ook grote museumdirecteurs hebben een open brief gestuurd waarin staat dat veel klimaatactivisten vaak niet begrijpen hoe kwetsbaar die schilderijen eigenlijk zijn. “Waar ik mij schuldig aan gemaakt heb, is het bevuilen van een stuk glas. Ik snap niet dat er niet meer aandacht gaat naar bedrijven die elke keer opnieuw de natuur verwoesten om meer winst te maken."

Maar hierdoor gaat de discussie vaak over de actie op zich en niet over de boodschap. En dan kan je je nog de vraag stellen waar dit stopt, waar de grens wordt getrokken. Dat begrijpt Wouter Mouton. “Het is een heel spectrum van acties die elkaar versterken en waar deze soort acties een katalyserend effect kunnen hebben.” Er zullen dus nog acties komen, zegt hij. “Ik ben bereid veel te offeren voor de toekomst van mijn dochter.”

BEKIJK - Het volledige gesprek met klimaatactivist Wouter Mouton:

Videospeler inladen...

Meest gelezen