"Klootzak, vuile hond": Brusselse openbaarvervoermaatschappij MIVB vraagt respect voor personeel met opvallende campagne

Het afgelopen jaar heeft de Brusselse openbaarvervoermaatschappij MIVB 770 gevallen geteld van verbale en fysieke agressie van reizigers naar het personeel toe. "Hoerenzoon, dat we voor niets dienen, we horen van alles", getuigt een medewerker. De MIVB lanceert daarom en opvallende campagne - die grove taal niet schuwt - om respect te vragen voor haar personeel. 

"Klootzak, stuk stront, vuile hond", de Brusselse rapper Youssef Swatt's neemt geen blad voor de mond. Met een nummer voor de Brusselse openbare vervoersmaatschappij MIVB klaagt hij het geweld aan dat MIVB-medewerkers dagelijks meemaken. "De woorden die je net hoorde, zijn niet zomaar een lied. Het is de realiteit. Het zijn de woorden die de MIVB-medewerkers elke dag horen."

BEKIJK - De MIVB en de Brusselse rapper Youssef Swat lanceren een opvallende videoclip: "Ik ga je dat ticket laten opvreten, rotzak":

Het afgelopen jaar telde de MIVB 657 gevallen van verbale agressie van reizigers tegen het personeel en 113 gevallen van fysieke agressie. Dat zijn minstens twee incidenten per dag. In werkelijkheid is dat waarschijnlijk nog een onderschatting omdat medewerkers niet alle (verbale) agressies melden.

MIVB-werknemer getuigt

MIVB-medewerker David maakt het wekelijks mee. "Hoerenzoon, dat we voor niets dienen, dat we dieven zijn, onnozelaar, connard. We horen van alles", getuigt hij. "Meestal gebeurt het als mensen aan mijn loket komen voor bijvoorbeeld een probleem met hun abonnement of met een betaling."

"Ze hopen dat ze bij mij een oplossing krijgen, maar wij moeten ook procedures volgen. Sommige dingen kunnen en mogen wij doen, andere niet. Mensen die hopen op een oplossing en die niet direct krijgen, worden soms boos. De meesten kunnen zich wel respectvol blijven gedragen. Bij andere mensen loopt het uit het de hand en worden we uitgescholden of nog erger soms."

Hoerenzoon, dat we voor niets dienen, dat we dieven zijn, onnozelaar, connard. We horen van alles

David werkt op een loket van de MIVB. Fysieke agressie heeft hij nog niet meegemaakt, "omdat ik altijd wel beschermd ben door glas of plexiglas." Sommige MIVB-medewerkers hebben die bescherming niet. 

Humor, niet terugschreeuwen

"Scheldwoorden, beledigingen tot zelf fysieke aanvallen zijn echt dagelijkse kost voor onze medewerkers", zegt An Van Hamme van de MIVB. "Onze bestuurders, ons veiligheidspersoneel en de mensen die de ticketverkoop doen, doen alleen hun werk en verdienen respect. Daarom kiezen we deze keer voor een ietwat choquerende campagne vanuit de scheldwoorden die ze elke dag naar hun hoofd geslingerd krijgen."

De MIVB organiseert opleidingen voor hun personeel om te leren omgaan met agressie, maar een oplossing die altijd werkt, bestaat natuurlijk niet. "Ik werk nu al sinds 2008 bij de MIVB, dus heb ik al veel meegemaakt", zegt David. "Daardoor kan je het makkelijker plaatsen en ermee omgaan."

Om een situatie te ontmijnen, gebruikt hij veel humor op zijn werk. "Meestal kan humor de stress en agressie wel een beetje doen dalen, maar alles hangt af van wie je voor je hebt.  Natuurlijk gaan we niet terugschelden of schreeuwen. Dat gaat het probleem niet oplossen. We proberen de mensen te kalmeren."

Onze bestuurders verdienen respect, daarom kiezen we deze keer voor een ietwat choquerende campagne

Zoon van buschauffeur

De volledige, ongecensureerde videoclip van Youssef Swat is alleen te zien op YouTube. Op de beelden van de campagne op het MIVB-net en in de fragmenten van het nummer op social media werden de beledigingen gecensureerd, "omdat ze te grof waren om te worden weergegeven", zo klinkt het.  

Youssef Swatt, zelf de zoon van een buschauffeur, is in ieder geval heel tevreden dat hij aan dit project mocht meewerken. "Het thema raakt mij direct en ligt me na aan het hart. Mijn vader was chauffeur bij de TEC in Doornik. Ik woon al zeven jaar in Brussel en maak veel gebruik van de MIVB, dus ik heb regelmatig contact met MIVB’ers en ik heb grote bewondering voor hun werk", vertelt hij. "Het is een baan die veel opoffering vergt, met dienstregelingen die niet altijd gemakkelijk zijn als je onderweg bent. De veiligheid en het comfort van de reizigers hangen af van de bestuurder. Zij staan doorgaans in de schaduw en worden niet vaak genoeg gewaardeerd."

Meest gelezen