Antwerps parket waarschuwt: veel aangiftes van "helpdeskfraude" op korte tijd

In de provincie Antwerpen hebben verschillende politiezones in korte tijd veel aangiftes ontvangen rond “helpdeskfraude”. Daarbij worden mensen telefonisch gecontacteerd door oplichters die zich voordoen als medewerkers van een bank. Het Antwerpse parket wil iedereen daar nu voor waarschuwen.

In de Politiezone Hekla, met de gemeenten Hove, Edegem, Kontich, Lint en Aartselaar, waren er op enkele weken tijd 18 slachtoffers van helpdeskfraude. “Slachtoffers worden gecontacteerd door iemand die zich voorstelt als medewerker van een bank. Ze laten dan uitschijnen dat er geld van de rekening zou overgeschreven zijn en komen ter plaatse om het probleem op te lossen”, zegt Kristof Aerts van het Antwerpse parket. 

“Dan loopt het mis. Ze vragen naar de bankkaart en de bankgegevens, knippen de kaart door, maar de chip niet. Uiteindelijk gaan ze er dan vandoor met de bankkaart en vertrouwelijke gegevens.” Binnen het half uur worden dan grote sommen geld afgehaald of grote aankopen gedaan. 

In eerste instantie willen we voorkomen dat er nog meer slachtoffers vallen
Kristof Aerts, woordvoerder van het Antwerpse parket

Het is een vorm van fraude die regelmatig opduikt, maar in de provincie Antwerpen zijn er de jongste tijd opnieuw veel aangiftes. Ook in de politiezone Neteland en de politiezone Balen-Dessel-Mol is er een toename. “Het is een acuut probleem. Zo’n plotse stijging betekent dat er opnieuw een criminele organisatie actief is en daar proberen we natuurlijk aan te werken, maar in eerste instantie willen we voorkomen dat er nog meer slachtoffers vallen”, aldus Aerts.

Dat er zo veel mensen in de val lopen, heeft volgens het parket te maken met de geloofwaardigheid van de oplichters. “Ze kunnen heel overtuigend te werk gaan. Ze komen tot iemands deur en stellen zich daardoor kwetsbaar op”, zegt Aerts. "Wanneer je de werkwijze ziet passeren, verbreek dan meteen het contact en laat het de politie weten. Dat kan het onderzoek verder helpen." 

Wat kan je doen om je niet te laten oplichten?

1. Geef alvast nooit persoonlijke codes door: je pincodes, noch je responscodes. Geen enkele bankinstelling zal hier ooit om vragen, ook niet aan de telefoon.

2. Wees alert als er een hoge vorm van urgentie geldt. Oplichters spelen vaak in op het gevoel dat het snel moet gaan. 

3. Bel zelf naar het nummer van je bank en vraag of het verhaal klopt.

4. Laat niemand binnen die je niet vertrouwt.

Meest gelezen