Autodelen wordt steeds populairder, maar gebruikers klagen soms over onverwachte facturen voor schade na gebruik

Voor wie met de auto minder dan 12.000 kilometer per jaar rijdt, kan het financieel interessant zijn om de eigen of de tweede wagen weg te doen en over te stappen op autodelen. Weg met de hoge brandstofprijzen, vaste kosten en parkeerproblemen. Eén nadeel: die vervelende schaderapporten die je voor het vertrek soms moet invullen. En uitzonderlijk loopt het daarmee ook al eens mis, getuigen luisteraars bij "De inspecteur" op Radio2. Wat kan je dan doen? We vroegen het aan Cambio, één van de grotere spelers op de Belgische deelautomarkt.

Vorig jaar alleen al kwamen er in Vlaanderen 40.000 autodelers bij en dat is volgens de sector nog maar de voorbode van een steile groei in de volgende jaren. In Vlaanderen zijn nu zowat 122.000 regelmatige gebruikers, zowat 2,5 procent van de rijbewijshouders. Brussel doet het echter veel beter: 8 tot 10 procent van de rijbewijshouders doet al aan autodelen.

De voordelen van deelauto’s zijn in theorie talrijk: je hebt vaak een gereserveerde parkeerplaats, veel minder vaste kosten op voorwaarde dat je de wagen natuurlijk niet elke dag voor woon-werkverkeer zou gebruiken, en vooral: je hebt minder last van de sterk gestegen brandstofprijzen. Bij autodelen wordt de brandstofprijs namelijk niet een-op-een doorgerekend.

Klachten over schadebehandeling

Cambiogebruikers Frans en Yannick wonen midden in de stad en hebben jaren geleden hun eigen auto weggedaan en zijn grote fan van het autodeelsysteem.

Maar de laatste tijd kregen ze extra kosten aangerekend wegens schade. Het koppel zou niet of te laat opgemerkt hebben dat er schade was aan de auto die ze gebruikt hadden. Frans en Yannick kunnen naar eigen zeggen aantonen via foto’s dat de schade er soms al was en dat die na aangifte niet werd hersteld. Misschien hebben andere gebruikers dus ook onterechte facturen van Cambio gekregen, opperen ze. 

Sanne en Gert maakten iets gelijkaardigs mee. “Eind augustus werd ik opgeschrikt door een onterechte schadeclaim die ik binnenkreeg via Cambio na het gebruik van een bestelwagen,” vertelt Gert. “Enkele uren voor de reservatie kregen we nog te horen dat het desbetreffende voertuig defect was aan de zijdeur - een gigantische kras en een kapotte deur - en dus niet gebruikt kon worden. Omdat Cambio geen alternatief voertuig kon bieden, mochten we de bestelwagen bij uitzondering toch gebruiken.”

“Omdat ons duidelijk werd gemaakt dat het voertuig na ons gebruik in reparatie zou worden gebracht en het probleem zich inderdaad aan de bewuste deur bevond, hebben we geen nieuwe schade gemeld,” aldus nog Gert. Niet veel later kreeg het koppel toch een factuur van meer dan 500 euro voor de veroorzaakte schade. Sanne en Gert vielen uit de lucht en vragen een kwijtschelding van dit bedrag.

De reactie van Cambio

Cambio weet dat er klachten zijn over schaderapporten, maar benadrukt dat dit om een klein percentage gaat. “Van januari tot oktober dit jaar hebben we zo’n 385.000 ritten achter de rug, waarbij circa 760 schadedossiers werden opgestart,” zegt directeur Geert Gisquière.

In die 760 dossiers zijn drie categorieën. Ten eerste is er soms schade na ongevallen met een derde partij, bijvoorbeeld een bestuurder die een klant met een Cambio-wagen aanrijdt. Die incidenten worden via het gewone aanrijdingsformulier en de verzekering afgehandeld. Ten tweede kan een Cambiogebruiker ook al eens een foutje maken: tegen een paaltje aanrijden bijvoorbeeld, ook dat regelen ze volgens de normale gebruiken in het verzekeringsrecht. 

“En dan is er nog een restfractie,” vertelt Gisquière, “dat zijn inderdaad schadegevallen waarbij niet direct duidelijk is wie in de fout is gegaan.” Maar aan Radio2 bevestigt hij wel dat hij bereid is om Frans en Yannick te spreken om voor hen een gepaste oplossing te zoeken.

Jonas Hamers / ImageGlobe

Cambio benadrukt wel om op voorhand een grondige schadecontrole te doen en eventuele schade door te bellen naar hun callcenter. “Na het vertrek kunnen we de vorige gebruiker niet meer in gebreke stellen. We willen daarmee de huidige gebruiker absoluut niet beschuldigen. Maar het controlesysteem tussen beide ritten is nu eenmaal onderdeel van onze procedure en daar moeten we streng in zijn.”

Eens de schade is gemeld, probeert Cambio die zo snel mogelijk te herstellen. “Onze prioriteit gaat uit naar de grootste schade, want we willen natuurlijk dat zo veel mogelijk van onze auto’s kunnen uitrijden. De herstelling van minder prioritaire schade kan langer duren.”

Als je een smiley-sticker op de schade aantreft, zijn de medewerkers al op de hoogte en hoef je als gebruiker niet meer te bellen. Zie je schade zonder een sticker? Kijk dan naar de schadelijst achterin het boordboek. Als de schade daarin vermeld staat, hoef je die niet opnieuw door te geven. 

Sommige herstellingen worden niet doorgevoerd maar wel aangerekend aan de klant

Wel opvallend: “Sommige herstellingen worden niet doorgevoerd, maar wel aangerekend aan de klant. In het geval wanneer een auto uit roulatie gaat bijvoorbeeld. We vermelden dit op voorhand aan de klant, maar rekenen dit door omdat onze opkoper dat ook aan ons doorrekent,” aldus nog Gisquière. Voor de volledigheid: ook de begunstigden van een salariswagen kennen deze praktijk maar al te goed. 

Minder problemen met schade in kleinere autodeelsystemen

“Schade aan deelauto’s is natuurlijk lastig, maar volgens onze informatie zijn er eigenlijk nooit echt grote problemen,” zegt Jeffrey Matthijs van de koepel autodelen.net. “Er zijn wel verschillende autodeelsystemen en hoe groter de sociale controle, hoe minder discussies door schadekwesties er zijn.”

Cambio, een grote Duitse speler die al twee decennia in ons land actief is, werkt als een internationaal bedrijf. Het moet natuurlijk geld verdienen om te overleven en te investeren en dat doet het als autodeler bedrijfsmatig best goed. Veel andere spelers op de Belgische markt zijn in de afgelopen jaren al verdwenen omdat ze de boekhouding gewoon niet rond kregen. 

In een buurtsysteem kan je elkaar makkelijker aanspreken op eventuele schade en dat in der minne regelen. Het is gewoon minder anoniem
Jeffrey Matthys, Netwerk Autodelen

“In deelautosystemen naast Cambio gelden andere dynamieken,” aldus Matthijs, “Neem nu Dégage, dat is een Belgisch en landelijk systeem waarin mensen in elkaars buurt een (particulier) voertuig van elkaar kunnen huren. Daar is de sociale controle en de wederzijdse solidariteit al groter. Je kan elkaar makkelijker aanspreken op eventuele schade en dat in der minne regelen. Het is gewoon minder anoniem.”

Er is ook Cosywheels: via die formule steken vier tot acht gezinnen in een wijk elkaars wagen in een pool. Heb je er eentje nodig, dan bestel of bel je. Hier is de sociale controle het grootst, die mensen kennen elkaar. Is er een probleem, dan babbel je dat uit.

Deelwagens zijn vaker elektrisch en kunnen salariswagens vervangen

Deelwagens spelen ook een grote rol in de elektrificatie van onze vloot. Eén op de vier deelwagens in Vlaanderen is nu al elektrisch. “Maar we moeten dringend werk maken van méér laadinfrastructuur,” zegt Matthijs, “deelwagens moeten heel snel kunnen worden opgeladen. Vlaanderen hinkt daarin achterop.”

Bovendien hebben steden en gemeenten een belangrijke sleutel voor het autodelen in handen: zij bepalen waar er laadpalen en gereserveerde parkeerplaatsen komen. “Vandaag moeten we nog te vaak vechten op dossiers per stad, ik vraag minstens een visie en een erkenningskader op Vlaams niveau, zodat het vlotter gaat,” besluit Matthijs.

“Een van de belangrijkste uitdagingen is de salariswagen. Er zijn ruim 600.000 salariswagens in ons land. Werknemers die daarover beschikken, gaan uiteraard ook niet aan autodelen doen. Het systeem van salariswagens zou eigenlijk afgeschaft moeten worden. Ik wil daarmee niet zeggen dat bepaalde mensen geen wagens mogen hebben, maar bedrijven zouden meer de autodeelabonnementen moeten promoten en uitdelen als alternatief.”

Meest gelezen