Topvrouw NMBS Sophie Dutordoir: "Een trein die niet op tijd aankomt is geen goede trein"

NMBS-topvrouw Sophie Dutordoir maakt zich sterk dat er weldra een nieuwe beheersovereenkomst wordt afgesloten met de NMBS, een belangrijke eis van de stakers in het bedrijf. Dat zegt ze in "De afspraak". Ondanks een driedaagse spoorwegstaking ziet Dutordoir de toekomst van het Belgische treinverkeer rooskleurig in. "Het is de eerste keer in de geschiedenis van het Belgische spoor dat er een plan op tafel wordt gelegd voor de komende tien jaar. Dat is nog nooit gebeurd. Ik heb een akkoord met minister van Mobiliteit Georges Gilkinet (Ecolo)."

Sophie Dutordoir, topvrouw van de NMBS, heeft te kampen met de grootste sociale onrust die ze sinds haar aantreden heeft meegemaakt. Een driedaagse staking veroorzaakt hinder op het spoor en in het verkeer. Dinsdag reed slechts 25 procent van het totale treinaanbod, woensdag en donderdag zou het om de helft van de treinen gaan.

Dutordoir is niet te spreken over de vakbondsacties. "In eerste instantie betreur ik de stakingen, het is geen fraai beeld voor de 850.000 reizigers die na corona toch nog de weg hebben teruggevonden naar het spoor en de trein", denkt Dutordoir. Toch ziet ze een dubbel signaal in de stakingsacties. "Het is vooral een signaal aan de regering, want de vakbonden, Infrabel en de NMBS zijn het over de meeste zaken eens. Ja, de middelen moeten meer in lijn liggen met de ambities en er moet eindelijk een nieuwe beheersovereenkomst komen."

De vakbonden, Infrabel en de NMBS zijn het over de meeste zaken eens. Ja, de middelen moeten meer in lijn liggen met de ambities en er moet eindelijk een nieuwe beheersovereenkomst komen

Sophie Dutordoir, topvrouw NMBS

"Het is ook een signaal aan mezelf, als werkgever", denkt Dutordoir. "Mijn werknemers willen dat er perspectief geboden wordt aan het bedrijf, het spoorwegnetwerk en het land. Er is te veel druk op het personeel."

BEKIJK - "Minister Gilkinet heeft beloofd om voor Kerstmis de knoop voor een nieuwe beheersovereenkomst door te hakken in de regering", zegt de topvrouw van de NMBS Sophie Dutordoir in "De afspraak":

Videospeler inladen...

Akkoord met Gilkinet

"We hebben een akkoord dat perspectief biedt aan het bedrijf, de reizigers en het land voor een periode van tien jaar", deelt Dutordoir in "De afspraak" mee. "Ik denk dat het de eerste keer is in de Belgische geschiedenis van het spoor dat Infrabel en NMBS samen een plan op tafel hebben gelegd, dat volledig uitgaat vanuit het perspectief van de klant en voor een periode van tien jaar."

Federaal minister van Mobiliteit Georges Gilkinet (Ecolo) heeft altijd grote ambities gekoesterd voor het Belgische spoorwezen. Maar die stroken, volgens Dutordoir en de stakende vakbonden, niet met de gekregen middelen. "We hebben nu een akkoord afgesloten over een inhoud die we samen gaan verdedigen", maakt Dutordoir zich sterk. "Minister Gilkinet heeft beloofd om voor Kerstmis de knoop voor een nieuwe beheersovereenkomst door te hakken in de regering."

We hebben nu een akkoord afgesloten over een inhoud die we samen gaan verdedigen. Minister Gilkinet heeft beloofd om voor Kerstmis de knoop door te hakken in de regering.

Ze belooft snel beterschap. "Een trein die niet op tijd aankomt is geen goede trein. Je hoort mij niet zeggen dat ik vandaag tevreden ben." Volgens Dutordoir komen er in de komende jaren 10 procent meer treinen en 30 procent meer reizigers. "Het is een haalbaar, realistisch en ambitieus plan. Maar om dat te behalen moeten we de ambities voor de komende twee jaar even temperen." Zo worden enkele investeringen voor 2024 en 2025 even uitgesteld om de elekriciteitsrekening van de NMBS en de loonkosten te kunnen betalen.

Meest gelezen