Prinses Astrid ontmoet de eerste minister van Japan, Fumio Kishida
Belga

Prinses Astrid is samen met 600 deelnemers op grootste handelsmissie ooit in Japan: "Hier staat België gelijk aan kwaliteit"

In Japan is de Belgische delegatie met 600 deelnemers aan een belangrijke economische handelsmissie gestart. Onder leiding van prinses Astrid proberen bedrijfsleiders, ambtenaren en academische vertegenwoordigers de banden tussen Japan en ons land aan te halen. Japan is een belangrijke handelspartner voor België. Op de eerste dag van de handelsmissie werden al 16 contracten tussen Belgische en Japanse bedrijven afgesloten. 

Onze nationale trots, het Belgische bier, kan ook in Japan veel dorstigen bekoren. Dat bleek alvast na de eerste dag van de handelsmissie in Japan. Maar liefst 6 van de 16 contracten die vandaag ondertekend werden, hadden betrekking op het gerstenat. Toch kunnen ook veel andere producten rekenen op heel wat interesse bij de overzeese handelspartner. Van kaartspellen tot schoonmaakmiddelen, op de handelsmissie passeren heel wat Belgische kwaliteitsproducten de revue.

België staat gelijk aan kwaliteit

Prinses Astrid leidt de economische missie, maar ook enkele politici reizen mee. Onze minister van Buitenlandse Zaken Hadja Lahbib (MR), de Vlaamse minister-president Jan Jambon (N-VA) en de Brusselse staatssecretaris voor Buitenlandse Handel Pascal Smet (Vooruit) zijn ook in Japan. Ook de burgemeesters van havensteden Brugge en Oostende, Dirk De Fauw (CD&V) en Bart Tommelein (Open VLD), en de schepen van de haven van Antwerpen Annick De Ridder (N-VA) trokken naar Japan om de Belgische havens te promoten. Het programma van de handelsmissie is voornamelijk gericht op onderzoek en ontwikkeling van hernieuwbare energie, biowetenschappen, wagens, ecoconstructie en voeding. 

Enkele leden van de Belgische delegatie in Japan

Japan als handelspartner

Japan is een erg belangrijke handelspartner voor België, en bij uitstek voor Europa. Het land is naast de derde grootste economie in de wereld, na de VS en China, ook de zevende grootste exportmarkt voor de Europese Unie. 

VRT NWS-journalist Veerle De Vos volgt de handelsmissie ter plaatse. "Het is een klassieke handelsmissie, B2B (business-to-business), waar bedrijven elkaar kunnen ontmoeten. Japan is een erg interessant land voor onze bedrijven, want het innoveert traag. De bedrijven zijn daarvoor op zoek naar technologie en onze start-ups hebben die in huis. Ze kunnen hier dus partners zoeken die de projecten willen ondersteunen." En ze zien de Belgische bedrijven er graag komen. "België staat in Japan gelijk aan kwaliteit."

BEKIJK - "We betalen meer maar de lonen gaan niet omhoog": Japanners voelen nog steeds de gevolgen van corona.

Videospeler inladen...

Met 600 deelnemers bestaat de handelsmissie uit een uitzonderlijk groot gezelschap. Het is zelfs de grootste handelsmissie die ze er ooit op poten hebben gezet. Heeft het wel zin om met zovelen af te reizen naar Japan? "Dat is een enorme logistieke operatie", gaat De Vos verder. "Ze moeten van de luchthaven afgehaald worden en dan van hotel naar hotel gevoerd worden. Ze hebben zelfs een volledige trein afgehuurd. Men zegt: eigenlijk heeft zo een missie enkel zin als je wat langer blijft. In dit geval blijft het dus vooral één groot theater."

Na corona merk je dat veel bedrijven een bepaalde knaldrang hebben. Ze willen de buitenlandse handel zo snel mogelijk opnieuw oppikken.

VRT-journalist Veerle De Vos vanuit Japan

Een grote Brusselse delegatie

Voor de Brusselse staatssecretaris voor Buitenlandse Handel Pascal Smet (one.brussels) is het geen toeval dat de Brusselse delegatie zo groot is. "Brussel is nu eenmaal het hart van België", vertelt Smet. "Bovendien zijn er nu al erg goede banden tussen Japan en het Brussels Hoofdstedelijk Gewest die we verder willen versterken."

De Brusselse delegatie bestaat uit grote bedrijven zoals chemiereus Solvay, maar ook heel wat minder bekende bedrijven uit de ambachtelijke foodsector gingen mee. MSB Spirits uit Brussel bijvoorbeeld, een bedrijf dat nieuwe drankjes maakt op basis van verschillende soorten rum uit de hele wereld. 

Brussel heeft volgens de staatssecretaris genoeg troeven om Japanse bedrijven en Japanse toeristen aan te trekken. "Brussel is de toegangspoort tot Europa", klinkt het. De stad is gekend in Japan. Zo zijn het bloementapijt en Beer World bijvoorbeeld toeristische publiekstrekkers. De economische missie wil handel en economische activiteit in beide richtingen ondersteunen en Japanse bedrijven overtuigen om zich in Brussel te komen vestigen.

Beluister het gesprek met Veerle De Vos op Radio 1:

Meest gelezen