Chips, chocolade of ijsjes: vanaf juni geen tv-reclame meer voor ongezonde voeding die gericht is op kinderen

Vanaf 1 juni 2023 zal de voedingssector geen televisiereclame meer maken die gericht is op kinderen jonger dan dertien. De sectorverenigingen verstrengen op eigen initiatief de regels voor marketing naar kinderen "los van enige wetgevende verplichting".

Stop met televisiespots uitzenden voor ongezonde voeding die gericht is op kinderen, en dat tussen 6 uur 's ochtends en 23 uur 's avonds. Dat adviseerde de Hoge Gezondheidsraad in oktober in een rapport. De Gezondheidsraad hoopt dat zo'n maatregel obesitas bij kinderen kan helpen terugdringen.

De voedingssector besloot nieuwe regelgeving niet af te wachten en neemt vandaag de vlucht vooruit. Sectorfederatie Fevia kondigt samen met Comeos (de sectorfederatie van handelaars) en UBA (de Unie van Belgische adverteerders) aan dat het zelf de eigen regels voor reclame die gericht is op kinderen, verder zal verstrengen. 

Die regels zitten vervat in de zogenaamde Belgian pledge ("Belgische belofte") die de sector zelf heeft afgesloten. Dat is een pakket van regels dat de sector zichzelf oplegt voor reclame die gericht is op kinderen. Die regels worden nu dus verstrengd.

Het zal aan de JEP zijn, de Jury voor Ethische Praktijken inzake Reclame (JEP), om inbreuken op de nieuwe regels te sanctioneren. Ook dat is een zelfregulerend orgaan.

"Voor iedereen, zonder onderscheid"

"We gaan die regels die we overeengekomen zijn op vrijwillige basis, verstrengen", legt Bart Buysse, CEO van Fevia, uit. "We gaan de leeftijdgrens waaronder we jongeren willen beschermen tegen bepaalde reclame optrekken van 12 naar 13 jaar. Maar, en dat is ook heel belangrijk, we gaan dat vrijwillige instrument verplicht maken. Het zal niet alleen meer voor de voedingsindustrie van toepassing zijn maar ook voor de handel en de reclame. Voor iedereen dus, zonder onderscheid." 

Elk televisieprogramma met een doelpubliek dat voor minstens 30 procent uit kinderen bestaat, zal onder de verstrengde regels vallen. Die zijn vooral gericht op producten zoals ijsjes, chips of frisdrank, niet toevallig de voedingsproducten die de Hoge Gezondheidsraad ook viseerde in zijn advies. 

De vraag is of die Hoge Gezondheidsraad onder de indruk zal zijn van het initiatief. In oktober klonk het nog dat "onderzoek aantoont dat de zelfregulerende acties van de voedingsindustrie tekortschieten".

Sectorfederatie Fevia kondigde vandaag ook aan dat het volgend jaar een tweede golf van prijsstijgingen voor voeding verwacht. Nieuwe energie- en leverancierscontracten en loonindexeringen zouden daar de oorzaak van zijn. Die doen de kosten van voedingsbedrijven toenemen, tot soms wel het drie- à vierdubbele.

Meest gelezen