Wablieft-prijs voor duidelijke taal gaat naar vzw Kei-Jong uit Deurne, die informatie deelt op maat van jongeren met een beperking

De Wablieft-prijs voor duidelijke taal gaat dit jaar naar de vzw Kei-Jong uit Deurne. De organisatie geeft cursussen aan jongeren met een beperking en maakt heldere brochures over complexe onderwerpen zoals racisme, waarin moeilijke termen worden uitgelegd.

Wablieft reikt als Centrum voor Duidelijke Taal al 25 jaar op rij de Wablieft-prijs uit. De keuze viel dit jaar op vzw Kei-Jong. De andere kanshebbers waren de rubriek "Silver surfers" uit het Eén-programma "Iedereen Beroemd", waarin Linde Merckpoel senioren wegwijs maakt in de digitale wereld en "Wegwijs". Dat is een spel gemaakt door wijkgezondheidscentra uit Gent, om de diensten voor zorg en welzijn van de stad beter te leren kennen.

Vzw Kei-Jong werkt al 45 jaar voor kwetsbare jongeren van 16 tot en met 30 jaar, met een licht tot matige verstandelijke beperking die nood hebben aan duidelijke informatie. Ludo Van Meerbergen, oprichter van vzw Kei-Jong is erg vereerd met de prijs. “De Wablieft-prijs is een waardering voor het werk van de hele ploeg.” Elien Martens, die de Kei-Jong ploeg met acht medewerkers leidt, noemt de onderscheiding "een mooie erkenning en een stimulans om door te gaan met wat we doen."

Een weekendje weg leren boeken, of uitleggen wat "een browser" doet

Vzw Kei-Jong doet twee zaken: ze organiseren cursussen in de vorm van een weekendje weg, waar jongeren met een lichte beperking concrete zaken aangeleerd krijgen. "Onze vormingen gaan over allerlei zaken waar onze jongeren in het dagelijkse leven mee te maken krijgen. De bedoeling is om hen sterker en meer zelfstandig te maken", legt Elien Martens uit. "We leren hen koken, samen een citytrip plannen, of omgaan met situaties in vriendschappen of liefdesrelaties."

Daarnaast brengt Kei-Jong brochures uit, waarin ze over complexe thema's zoals racisme, relaties of het internet heldere informatie proberen te geven. Vooral die brochures verdienen volgens Wablieft een prijs. Ze volgen allemaal dezelfde structuur, met een inleiding, en korte hoofdstukken met korte teksten. Moeilijke woorden worden uitgelegd in een aparte lijst en er is aandacht voor een aangename opmaak, met duidelijke beelden. In totaal bestaan er een tiental brochures, over uiteenlopende onderwerpen uit de leefwereld van de jongeren.

Als het gaat over het internet dan circuleren er veel moeilijke woorden, die je wel nodig hebt om te kunnen meepraten

Elien Martens, vzw Kei-Jong

"We horen van de jongeren vaak dat er in het nieuws veel wordt verteld dat hun petje te boven gaat. Ze vinden ook dat het te lang duurt om iets te weten te komen. Karrewiet is voor onze doelgroep te hard gericht op kinderen. Dus we proberen actuele thema's op hun maat te brengen. Onze laatste brochure ging over mentaal welzijn. Tijdens de coronaperiode hebben we een brochure gemaakt "hoe contact houden met vrienden". In de brochure "veilig omgaan met het internet" leggen we uit wat "een browser" precies doet. Dat is voor ons "een computerprogramma of app om pagina's op het internet mee te raadplegen, zoals Google Chrome of Internet Explorer"."

"We combineren de uitleg altijd met een voorbeeld en we vermijden pagina's met enkel tekst: te veel informatie tegelijk is voor onze doelgroep moeilijk om te lezen. Visuele ondersteuning is dus cruciaal. Het is een uitdaging om tot die heldere en concrete taal te komen, voor je het weet sluipt er toch een moeilijk woord in je tekst. Schrijven is altijd schrappen en verduidelijken, maar zeker in ons geval."